fredag 1 mars 2013

Balder, Matte och Dåliga Samvetet:


Balder. En grånad stillsam herre på 8 år.

Balder är den sjätte medlemmen i vår familj.

Han är en mycket stillsam herre som flera gånger 
om året bor på hundhotell. Han brukar gilla det.
Han brukar vara glad och hoppig när vi lämnar honom.
Och lika glad och hoppig när vi hämtar hem honom igen.

Nu skulle vi prova
ett nytt ställe i 16 dagar.

Vi hämtade hem honom igår. Han verkade rädd.
Nästan lite skygg. Han verkade ledsen och sorgsen.

Han har gått ner flera kilo i vikt. Man känner ryggraden
tydligt genom pälsen och man ser hans höftben när han går.
Han tittar på oss med stillsamma anklagande ögon.
Det gör ont i mitt hjärta.

Han har ett stort sår under käken. 
Det verkar som om någon annan hund 
har tuggat lite på honom just där. 
Jag har sett den typen av sår förut.

Balder må vara en stor och respektingivande hund.
Men just med denna herre har det, ja inte vet jag.
Han är liksom inte som en riktig rottweiler. Han är för snäll.
Han blir liksom aldrig arg. Han säger aldrig ifrån. Han bara
finner sig i det mesta.

Han har ett annat lite mindre sår på benet också
och ett tredje litet på ena tassen. Ur såren rinner
det lite varig gegga. Han luktar ladugård. Hans
svarta päls är grå av damm. Jag duschar honom
och pysslar med honom lite extra.
Mitt dåliga samvete skär som knivar i mig.

Det är helt uppenbart att han inte har haft det bra.
Han går efter oss hela tiden nu. Han ser så oändligt
ledsen ut. Som om han frågar oss: - Hur kunde ni lämna mig på ett sånt ställe?

Ja, hur kunde vi?!

Men vi visste ju inte! Det vill jag säga till honom.
Det säger jag också. Gång på gång, säger jag det.
Jag klappar honom och klappar honom.
Jag säger förlåt, förlåt, förlåt. Han tittar
tillbaka på mig med sina oändligt sorgsna
bruna ögon. Förlåt Balder.


4 kommentarer:

  1. Usch, stackarn, hoppas han blir sig lik snart igen, brukar oxå lämna min hund på ett pensionat och där har det alltid varit kanon, jag byter inte ställe / Kram

    SvaraRadera
  2. Lille gubben då! Jag tror att det är för att han har saknat er så mycket. Se till att fjäska ordentligt så är ni nog förlåtna snart!

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Fy vad hemskt, hoppas de får veta det de där människorna som ansvarar för det där pensionatet.....

    SvaraRadera
  4. Tack ni Fina för snälla ord. Jag ska vidarebefordra er omtanke till den hårige (inte Tomas!).

    SvaraRadera