söndag 10 mars 2013

Två Handgjorda SnyggBord:

Jag är så himla supernöjd!
Med vad?

Med mina nya bord såklart!

Jamen ni ser väl så 
galet supersnygga de är!

Ja, just det! Så fina är de.
Jag har specialbeställt 
de här borden av två 
unga finsnickare. 

Dessa killar håller till 
långt ut på Österlen.

De hade aldrig gjort bord med underrede i järn 
innan jag kom med min idé. Men de var öppna 
för förslag. Det var ju vad jag ville ha. Och se så 
himla underbart de löste min önskan. 

Gamla underreden från Husqvarna 
blev till nya underreden till mina bord.
Jo, för jag beställde nämligen två stycken. 

Ett stort maffigt som vi ska ha till köksbord. 
Och ett som vi ska ha som trädgårdsbord. 
De är precis lika snygga båda två. 

De är gjorda i massiva ekplankor. 
Varje bord väger ungefär 100 kg!
Det får plats med 10-12 personer. 

Det jag var ute efter med just såna här bord, förutom att 
de är så snygga var att jag ville att borden ska få åldras och 
få en patina när de blir använda. Så ringar efter glas, hack 
efter barnagafflar eller märken efter varma grytor - det gör 
dem bara vackrare och vackrare!

Och vi slipper tjata på barnen om att vara försiktiga. 
Jag vill gärna ha ett hem som är förlåtande, om du 
fattar vad jag menar. Ett hem som tillåter att man faktiskt 
BOR där, och inte bara har det som utställningsobjekt. 
Jo, det finns faktiskt såna människor. 

Jag har ju haft ett sånt där superellipsbord för över 20 000 kr. 
En designad historia med 8 dito Myranstolar. Och ja visst, det 
är skitfint och skitömtåligt. Till och med jeansnitarna gav märken 
på stolarna. Det rimmar illa med tre barn och en hel hög med 
tonårskompisrumpor som alla har just nitar på brallorna.

Men nu! 
Nu, kan alla skava runt och vara 
oförsiktiga med våra möbler. 
Och de håller!
Och de är snygga!

5 kommentarer:

  1. Du har både god smak och goda idéer :-) //Bettan

    SvaraRadera
  2. Du glömde att jag "väljer" bra vänner också!

    SvaraRadera
  3. Mycket snyggt, är ekplankorna behandlade med något? Nyfiken också vad du kommer ha för stolar till? /Tina

    SvaraRadera
  4. Hej "Tina"!
    Ja, ekplanken är behandlade med järnvitrol. Det gör att de blir snyggt grånade och ser lite gamla ut. Jag ville slippa den bruna färgen som ek har annars. För ek är ett hårt och bra träslag som jag gillar, ja förutom färgen då.
    Stolar? Ja, jag har inte riktigt bestämt mig än. Men jag har ett par idéer som jag klurar lite på. Jag lovar att lägga ut bilder här!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Ser fram emot att se det färdiga resultatet/Tina

    SvaraRadera