lördag 16 mars 2013

Akademiskt Snobberi:



Jag tänker att ni ska tycka att jag håller
på med ordsnobberi när jag skriver.

Det är det sista jag vill att ni ska tycka om mig.
Jag är verkligen allt annat än just snobbig. Jag
skiter i pengar och status och vilket jobb du har
eller inte har. Sånt kunde verkligen inte intressera
mig mindre. Om du fattar vad jag menar.

Men jag vet med mig att jag ibland använder ord som kanske
kan tyckas vara akademiska. Inte för att vara just snobbig utan
bara för att vissa ord är så himla bra och användbara.

Och sen älskar jag ju ord. Det är ju min fetisch här i livet.
En del går i gång på lack och läder. Eller på kvinnofötter eller vad
man nu estimerar. Men nänä, inte jag inte. Jag går igång på bokstäver.

Vi kan väl ha en liten ordskola här, så att alla som nu eventuellt inte hänger
med har en chans också. Vi ordskolar oss med ord som jag vet med mig att
jag använder ibland. Och som kanske kan uppfattas som lite akademiska.
Vad vet jag.

Vem vet, kanske du också tycker att just dessa ord är så himla användbara
så du också kommer ”snobba runt” med en massa akademiska formler av bara farten.

I alla fall. Här kommer några ord som jag gillar.

Paritet:
Med betydelsen: Om du till exempel är liten och nätt och åker i en liten Minicooper
så har du en bil som är i paritet med dig själv. Men om du är väldigt
lång och har små fötter så är fötterna inte i paritet med din längd.
Betyder egentligen lika med, eller same same. Hänger du med?

Incitament:
En vilja att göra något. En inre drivkraft. Ett starkt incitament för att
gå upp på morgonen kan vara att man ska göra något roligt den dagen till exempel.

Estimera:
Ja, det kan väl egentligen kort och gott förklaras med att man uppskattar något.
Typ, jag estimerar när huset är nystädat. Eller jag estimerar när solen skiner och
man kan sitta mot husväggen och sola sig. Ja, ni fattar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar