onsdag 13 mars 2013

Grannar o Brudklänningar:


Väldigt skrynklig...


...men fortfarande väldigt vacker, tycker jag.

Superchic fönsterdekoration.

Jag tänker lite på våra nya grannar.
Och undrar vad de tänker. Om oss.

Vi har inte en gardin, inte en fönsterlampa, inte
ens en ynka liten krukväxt i våra fönster. Istället
har vi en hoprullad bäddmadrass som dekoration i fönstret.

I ett annat fönster står min ubersnygga 3000 kr
brödrost (johodå, den rostar visst bättre bröd) tillsammans
med lite gamla frukostflingor. I ett tredje fönster hänger min
gamla brudklänning med slöja och allt.

Den hänger i en krok på väggen.
Klänningen har jag rotat fram från en flyttkartong.
Längst in bland mög och drit låg förstås den rackarns
kartongen. Under resväskor, kartonger med kläder som
jag sparat och fortfarande tror att jag någon gång ska komma i.

Brudutstyrseln ska användas till ett fotojobb. Och eftersom jag
inte har lyckats komma till skott och köpa nåt strykjärn än och
den rackans klänningen ser ut som ansiktet på nån gammal läder-
väska så tänkte jag att klänningen skull hänga sig slät av sig själv.

Och ja, om nu inte det funkar, vilket det antagligen inte gör, så har
jag en plan B. Plan B är att klänningen blir utslätad till max när jag
tar den på mig. Det kan ju omöjligt finnas plats för några skrynklor
då, när jag med våld och vaselin har tryckt på mig den. I värsta fall
har jag en nödplan också. En plan C.
Nödplanen stavas; efterhandskonstruktion i datorn och just den nödplanen
överlämnar jag till fotografen att slita med.

Men grannarna, det var ju dem jag började tänka på, innan jag
slirade i diket med allt annat. Undrar vad grannarna tänker. De
hör ju att vi inte pratar skånska heller. Så kanske tänker de att
vi är såna däringa galna 08:or som det finns så många av just här.

5 kommentarer:

  1. vatten och sköljmedel i en sprayflaska... bättre än att stryka... funkar på det mesta... fantastiskt praktiskt tips :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att DE har hört att du är en fantastisk inrederska/stylist, vänta ska du se, det dröjer nog inte förrän grannarna också knölar upp en bäddmadrass och en brödrost i fönstret ;-) för att inte tala om när de ser Tomas gå med pälsmössan inne, då åker den nog på hos grannen också ! Kram Bettan

    SvaraRadera
  3. Hej "Anonym"!
    Jamen Gud så bra! Tack för superbra tips, ska prova det ikväll!!


    Hej "Bettan"!
    Hi hi hi! Tror du att Tomas alla huvudbonader någonsin kan bli inne? Tänker på den där röda hemmaklippta skapelsen han fick till, den är liksom one of a kind ändå!

    SvaraRadera
  4. gör det.. perfekt när man reser å allt.. kul blogg föresten :) mvh ullis lindesberg anonym ;)

    SvaraRadera
  5. Ja den röda hemklippta är bäst hittills ;-) det bästa var att han var lite stolt över "uppfinningen" :-) Bettan

    SvaraRadera