fredag 8 mars 2013

Eksem! Är inte det bara för veklingar?:



Jag har tänkt saker som:
Jamen, herregud, skärp dig människa.
Eksem är bara en massa pjåskande.

Sluta klia dig!
Sluta hosta!
Sluta nysa!

Ta dig i kragen och sluta upp med de där dumheterna.
Eksem, vad är det för klensjukdom. Det finns ju inte. 

Jag har tänkt samma sak med dem som är allergiska.
Dammallergiker och pälsallergiker och de där som nyser
och håller på när våren kommer och det släpps lite löjligt
pollen här och där. Sluta upp med ert tramsiga sjåpande.

I alla öststatsländer, där minsann, där är allergikerna
försumbart få till antalet. Och det beror ju på att de inte håller
på och städar ihjäl sig. De låter sina ungar umgås med djur och
de låter förstås ungarna vara ute på våren så att de vänjer sig vid
höga halter av pollen.

Bah!!
Eksem och allergier. Vilket trams.

Men vad är det man säger:
Sent ska syndaren vakna.

Och nu är jag vaken.
Nu är jag jädrigt vaken.
För det K-L-I-A-R.

Förlåt! Förlåt! Förlåt!

Jag är på allvar inte riktigt funtad i skallen.
Hur kunde jag ens tänka så galet. Men nu ska
ni få höra hur jag fick igen för mina idiottankar.
Big time!

Jag har fått ett rekorderligt, ja jag gitter nästan inte skriva ut det.
Men ja, alltså… hrm… jag har fått ett rekorderligt (nu viskar jag) soleksem.

Soleksemet sitter mitt mellan … ja, ni fattar.
Det är stort. Det gör ont. Det kliar och det blöder lite.
Jag håller på och tvättar och smörjer och äckelkletar på
det där onämnbara. Stackars alla som har det så här jämt.
Fy som jag skäms över min dumhet.


Så tänker jag på nästa veckas happening:

Fotografering.

Fotografering av just… ja, av just kroppsdelar.
Mina kroppsdelar. Hur ska det gå nu? Jag har
ju lovat en vän att ställa upp till hennes nya fotoprojekt.
Där ska jag ha lite mindre med kläder på mig.
(Ja, jag är ju inte så himla buskablyg av mig precis!).

Det kommer att bli ett retuscherande och ett Photoshopande
av dessa bilder som den stackars fotografen aldrig har varit i
närheten av. Inte bara en och annan konstig kroppsdel som har
en tendens att slinka utanför de där småttiga kläderna, och
därmed behöver efterhandskonstrueras för att hamna på rätt
ställe igen. Nej, det kommer att behövas alla retuscheringsverktyg
som dataprogrammet över huvudtaget kan uppbåda.

Och till det kommer den vanliga plocka-bort-fulsaker-på-kroppen-retuscheringen.
Ja, ni vet, nån leverfläck här, en liten grop i nåt lår där, en rynka som lyser som ett
streck och ja helt enkelt en massa fuskande i Gör-mig-snygg-programmet.
Då kommer det förhoppningsvis inte synas en skymt av något äckelsoleksem.

Och NEJ.
Jag kommer INTE att lägga ut dessa bilder här.
No way.





2 kommentarer:

  1. Jodå bilderna ska ut :-) det tycker jag du ska unna oss läsare, dessutom blir det säkert jättebra, men får jag frågacom du visat någon sjukvårdskunnig ditt eksem ? Det som finns på Apoteket brukar inte hjälpavpå riktiga hudåkommor, så om du inte redan har, gå och visa någon! Eller skicka en bild till mig ;-)) kram Bettan

    SvaraRadera
  2. Carola alla, ja nästan alla vet hur en människa ser ut. Du har absolut inget att skämmas för.
    Kalle

    SvaraRadera