söndag 24 mars 2013

Min Mamma & SkrikButiker:

3Magasin som ligger i Ystad. Njutbart place.

Le Make som ligger vid HansaCompagniet i Malmö. Mycket fint där.

No19 på Baltzarsgatan i Malmö. Många, många vill ha saker!



Min mamma har
uppfunnit ett nytt
koncept inom den
chica boutiqevärlden:

S-k-r-i-k-b-u-t-i-k-e-r.

Skrikbutikskonceptet går ut på att jag
går in i mina favvobutiker med mamma.

Mina favvobutiker heter saker som:
Le Make, No19, 3Magasin och lite annat.

När mamma följer med in i såna butiker brukar
hon oftast börja skrika. Eller ja, alltså hon blir
förskräckt över allt som hon tycker är:

”-På tok för dyrt”
eller allt som kostar
”-Hutlöst mycket”.

Och så frågar hon högt och tydligt över
heela affären om det är dussinpris som är
angivet på den lilla T-shirttrasan som ju
kostar nästan hutlösa 800 kr. För EN!

Jag älskar ju just de här affärerna.
Men jag får ett sting av dåligt samvete
när min mamma frågar hur mycket de där
trasiga jeansen egentligen kostar. De som jag
tar upp ur den fina påsen med ripsband av siden
som handtag, där som de nyinköpta trasiga jeansen
ligger fint inpackade i färgat silkespapper med ett
litet chict guldsnöre runt.

Så, alltså har jag löst problemet med all min kreativitet
som jag kan uppbåda.

Jag tar bara bort en siffra på prislappen!
Piece of cake liksom. Första eller sista siffran
beroende på vad som passar bäst för stunden.

Tada!

Alla nöjda.
Alla glada.

Jag är nöjd för att jag slipper ha dåligt samvete över att jag handlar för dyrt.
Mamma är nöjd för att hon har uppfostrat sin dotter till att ”hålla i plånboken”
och minsann inte ”slarva med pengar hur som helst”.

Men så kommer det ändå. När jag då har ändrat lite snyggt i slutsumman.
Jamen ni vet, typ om brallorna kostar 2490 kr och jag bara lite snyggt tar
bort den där helt onödiga nollan i slutet. (En nolla är ju ändå ingenting, eller hur).

Ja, vad tror ni händer? Tror ni mamma säger saker som:

”- Nä men Lollo, det var ju ett kap”
eller att jag är en duktig flicka eller nåt?
Att jag är en ordentlig dotter som handlat
jeans för 249 kr – alltså FINNS det ens jeans för den summan?
Men i mammas värld gör det tydligen det. Men hon verkar ändå
inte helt nöjd med sin dotter.

Nänä, för mamma säger med avmätt röst:
- Jaha, ja det var väl ett skapligt pris.
- (!?) Skapligt pris?

Jamen för Guds skull!!
Hur mycket slirande med sanningen och
dribblande med siffror ska jag behöva ligga
inne med innan mamma blir helt nöjd.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar