tisdag 12 mars 2013

Grabbs & Gubbs:



Ni vet hur det 
kan vara med 
en del grabbs 
och gubbs i 
byggsvängen.

De anländer till byggplatsen på något sånär utlovad tid.
Ställer dit sina verktyg så det ska se ut som om de är på
gång. Sen drar dom! Tick tack tiden går. Ja, sen då när de
äntligen återkommer efter några dagar så ser de förvånade
ut när man själv står där och är alldeles svart i ögonen.
Jisses liksom, är det något slags trix de har, det där med
att se ut som ledsna hundvalpar som inte fattar någonting.

Sen brukar en del av dem hålla sig med någon slags RH-garanti också. 
Sånt kan ju göra en galen på riktigt. Alltså RH står för Runt Hörnet-garanti. 
Det vill man väl inte ha heller! Jag vill ha ett rekorderligt handslag och att 
någon tittar mig i ögonen och står för vad de säger.

Det här med oseriösa hantverkare har ju hänt så många gånger 
så jag är mer van vid att allt kommer att krångla, strula och jäklas 
än att det inte kommer att krångla, strula och jäklas.

Men nu ska ni få höra 
på ett sant MIRAKEL:

Med de här gudagåvorna 
till killar och företag som vi 
har nu så händer det inte!

Inte en endaste gång.
Noll. 
Nada. 
Zero. 

Man tror nästan inte att det är sant.

Killar kommer punktligt varje dag.
Killar arbetar flitigt varje dag.
Killar blir färdiga enligt utlovad tid.
Killar svarar i telefon när man ringer.
Killar ringer tillbaka när man lämnar meddelande.
Killar håller vad de lovar.
Killar ordnar städbolag som kommer och städar under byggtiden.

Det är ta mig sjutton ett rent och skärt mirakel.
Sen att dessa killar är både himla trevliga och galet duktiga
det känns som en ren och skär bonus i sammanhanget.

Vad de heter?
Erlandssons Bygg heter de häringa Pärlorna, och de håller 
till här i Ystad. Deras boss heter Fredrik. Jag vet faktiskt inte 
om han heter Erlandsson i efternamn. I min mobil heter han 
bara Fredrik Byggare i alla fall.

Dessa killar har gett mig tron på
mänskligheten åter och framför
allt tron på hantverkare åter.



1 kommentar: