måndag 10 juni 2013

Jag HörselHallucinerar:


Mitt vänstra öra. Intressant information. Eller inte.
Jag menar, VEM bryr sig om mitt vänstra öra. Är jag inte klok?


Jag hörselhallucinerar.
Jo, jag tror faktiskt att jag gör det.

För många år sedan fick jag ett
ondsint slag över mitt vänstra öra.

Av en ondsint människa.
Denna ondsinta människa har jag ingen
som helst lust eller tid med nuförtiden.
Hon finns inte längre. För mig.

Nåja, nog om det tråkiga.

Mitt öra i alla fall. Efter det slaget tror jag att något hände.
Det kändes som om något liksom lossnade inuti örat – eller
var det kanske i huvudet något gängades ur? Ända sedan
dess så hör jag av och till sprakande ljud och konstiga läten i
mitt vänstra öra.

Varje gång ljuden kommer tvingas jag
påminnas om den hemska människan.

Men nu har den här lilla örondefekten (det måste väl
ändå vara den enda defekt detta praktexemplar har?),
börjat bli ett större problem.

Jag hörselhallucinerar.

Jag hör ljud som inte finns, eller jo de finns men jag hör dem från fel håll.
Om det regnar på fönstren så låter det som om det kommer från taket. Om
någon pratar utanför på gatan så låter det som om det kommer från övervåningen.
Och ja, ni fattar.

Egentligen är problemet mest Tomas.
Det blir han som får masa sig upp ur sängen och titta i fönstret
för att jag ju helt SÄKERT den här gången minsann hörde något utanför.
Och det är Tomas som får lufta elementen för jag HÖR ju
hur det susar i dem. Och han som påstår att det kommer utifrån. Bah.
Det konstiga är att hur mycket luftning min tålmodige man än gör så
slutar det aldrig susa i elementhelvetena.

Ibland när örat krånglar så kommer lusten över mig.
Att åka många mil i en bil och knacka på en dörr.
Och ge igen för gammal ost liksom. Men jag är ju
en civiliserad människa, så det gör jag inte.

Bara i mina tankar gör jag det.
Då ger jag igen. Med tunga feta smockor.


3 kommentarer:

  1. Jag kan inte sluta kolla på bilden:-) du ser ut som Bianca.. Exakt!! Eller hon som dig då!!

    SvaraRadera
  2. Usch det var ingen trevlig person som gjorde så :-( Låter ju som du har fått Tinnitus??? Kram Tina

    PS skulle gärna vilja se hur din trädgård blev med allt fint du köpte- och var hamnade spabadet du beställde? Nyfiken i en strut ;-))

    SvaraRadera
  3. Hej på Er!

    Ojoj. Att jag ser ut som Bianca, det tar jag som en komplimang. Hoppas bara inte hon själv läser det här. Att likna sin gamla mamma när man är 15 år är nog dödligt pinsamt! Men TACK till dig, vem du än är!

    Såklart ska jag lägga ut trädgårdsbilder. Men just nu ser det för jäkligt ut. Det kommer trädgårdskillar och tjejer hit idag och ska börja riva upp alla gamla fula sjöstensplattor och lägga nytt. Plantera träd och buskar och ja du vet, göra det fint. Så att jag kan fota SEN och lägga ut till dig och alla andra! Så bilder kommer så snart de är klara - så jag ska hälsa från dig att de kan väl ta och rappa på!

    Hej hopp på er och ha en finfin dag!

    SvaraRadera