måndag 28 januari 2013

Välj Dina Strider:



Man får välja sina strider. Eller hur.

Om tonåringen har kaos i sitt rum.
Om tonåringen har hela golvet som garderob.
Om följande samtal utspelar sig med tonåringen:

-         Kan du vara så snäll att hänga upp dina kläder?
-         Nä. Men, asså jag pallar inte.
-         Nähä, men jag pallar inte att se det här varje dag.
-         Men du behöver väl inte titta.
-         Om du inte hade tänkt hänga upp dina kläder, 
       så kunde jag ju ha skruvat krokar direkt på golvet, eller hur?
-         (Tystnad).

Eftersom hon inte är ute och dräller på kvällarna så tar jag inte klädstriden längre.
Eftersom hon är så duktig med läxor och tar ansvar här hemma så ger jag mig.
Eftersom hon är en underbar flicka på alla andra sätt så tar jag inte klädstriden.

Jag väljer mina strider. Jag väljer dem med omsorg.

Och tänker samtidigt att det var ju lite 
onödigt med skåp, hyllor, lådor och krokar.

3 kommentarer:

  1. Det gör jag med :-) OCH jag är en stolt curlingmamma som så GÄRNA hänger upp deras kläder osv osv osv, kram Bettan

    SvaraRadera
  2. Gör så istället att limma på parkettgolv på ena väggen och häng krokar på den för det är lite väl drastiskt att måla med genomskinlig magnetfärg på ytan samt sy i små magneter i allt från trosor till jeans: ) sim sala bim- ett självstädande rum! Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Vet du Bettan, jag tänker att det inte är curling som är rätta namnet för det du gör. Jag tänker att det mer stavas omtänksamhet och kärlek.

    Men snälla Johanna, det uppstår genast ett problem med din finfina idé: Jag Kan Inte Sy. Juh.

    SvaraRadera