tisdag 22 januari 2013

Handen som gungar vaggan:


Handen som INTE gungar symaskinen.


Handen som gungar vaggan…eller mer 
handen som inte gungar symaskinen.

Ibland gör man obegripliga saker.
Eller, ibland gör jag obegripliga saker.

Jag köpte en symaskin. En splitter ny såklart.
Så att den skulle hålla länge, för jag skulle ju
såklart sy så mycket. Det här var för ett år sedan.

Gissa hur många gånger jag har sytt sen dess?
Just det: 0 gånger.

Gissa hur många gånger jag har tagit fram maskinen och åtminstone trätt i tråden?
Just det: 0 gånger.

Gissa hur många gånger jag har saknat en splitter ny symaskin det här året?
Just det: 0 gånger.

- Varför köper man en symaskin när man inte roas av att sy?
- Varför köper man en symaskin när man vet att man hatar att sy?
- Varför köper man en symaskin när man vet att man inte är 
  utrustad med det tålamod som krävs. Tålamod till trassel 
  med nålar och trådar och himlans tygbitar som inte ser ut 
  som man vill när man har sytt en massa i dem. Det blir helt 
  obegripliga tingestar av mina sygrejer.
- Varför gör man sånt överhuvudtaget?
  
När det finns fina duktiga underbara sytanter i små 
butiker lite här och var. Där kan man ju för Guds skull 
lämna in det man vill ha sytt. Istället för att trassla med 
skiten själv, liksom.

Varför gör jag sånt här?
Jo, svaret är att jag tänker att sånt måste man ju göra 
när man är en riktig fru och en riktig mamma. Sånt gör 
väl alla riktiga mammor och såna där rekorderliga fruntimmer. 
Tydligen är nu inte jag ett sånt där rekorderligt fruntimmer.

Jag är mer:
Sippa på ett glas champagne-fruntimmer.
Äta lyxig choklad-fruntimmer.
Bläddra i inredningsmagasin-fruntimmer.
Köpa tjänster av andra-fruntimmer.
Fika med väninnor-fruntimmer.

Nån måste ju göra så att RUT-avdraget hålls igång också.
Och sånt gör jag. Håller igång RUT och ROT. Med andras sykunskaper.







2 kommentarer:

  1. Jamen jag är ett sånt där rekorderligt fruntimmer som faktiskt tar fram min gamla Zigg Zagg Huskqvarna symaskin med jämna mellanrum. Sen kanske resultatet inte alltid blir som man tänkt sig men då ropar jag på min mamma. Hon är proffs och blir nog lite stolt över sin dotter när hon iallafall försöker. Kanske kan vi göra ett byte du och jag om du ändå inte använder din maskin...jag menar du märker ju ingen skillnad vilken maskin som står och samlar damm i din garderob;-)
    Ha en bra dag! / Jenny:-)

    SvaraRadera
  2. Precis! Samma tankar om både symaskin, Kitchen Aid och mu bil! Dock har jag faktiskt "stoppat" mig själv varje gång när jag har varit för nära att klicka hem. Jag behöver det inte. Jag behöver det inte för det lilla jag syr kan jag sy hos mamma, det yttepyttiga matbröd som kräver en stadig assistent det kan jag köpa på kondis, och den bil som bor hos mig går mindre än 500 min/år så det faller liksom på första försöket till övertalning. Och lika glad för det är jag...men roligt, det sklle det vara, utan tvekan :-)

    Kram!
    Lina

    SvaraRadera