tisdag 29 januari 2013

Mamma - en Slapp Spädgris:


Här är dom...


...spädgrisen och...

...pigga Ljuvelen!

Ibland har livet bra dagar och
ibland vill man bara självdö.
Eller nåt.

Det finns dagar där man önskar att man vore
medlem i någon zigernarsläkt. Tänk så många
extra händer det alltid skulle finnas då.Tänker jag.

Eller kollektiv!
Kollektiv is nog da shit ändå.
Det är ju nästan same same.
Alltid någon som har en utsträckt hand där, inbillar jag mig.

Här var det en sådan där själv-dö-dag igår.
Eller egentligen en sån där själv-dö-vecka nu.

En flicka har väldigt hög feber här, ont i halsen
och dundrande huvudvärk. Lika med influensa,
tänker jag då. Hemma från skolan bara sover.

Mamman är i Malmö. Pappan är i Malmö.
Nästa flicka ringer med ynklig röst. Hon har spytt.
Hon går hem genom stan från skolan. Hon ringer
och säger att hon sitter på en trapp ute och vilar på
vägen hem. Som det skär i mitt hjärta när jag ser
henne framför mig. Sjuk och ensam genom stan.
Hon har spytt på trottoaren också.

Det borde finnas RUT-avdrag och nåt ställe man
kunde ringa där jourhavande medmänniska kunde
rycka ut akut. Möta liten flicka. Hålla handen och
hjälpa liten flicka hem. Jag vet inte numret till nåt
sånt ställe.

Mamman åker hem fort. Pappan åker hem fort.
En liten en är på dagis och måste snart hämtas. 
I huset håller hantverkarna på för fullt. Vårt kök är 
halvt användbart. Slipdammet ligger fortfarande tungt 
över kartongerna.

Det är såna dagar man önskar att… Nej, vänta här nu.
Nu ska jag inte skriva att jag önskar mig lite extra hjälp. 
Då blir en del människor så arga.
Inte heller får jag skriva att det hade varit så skönt med lite
avlastning. Och jag får ju absolut inte skriva att jag hade
velat att det fanns några extra händer som kunde badda
febervarma pannor. Trösta sjuka barn. Trösta ledsna barn.
Hämta på dagis. Köpa glass till onda halsar. Läsa en extra saga.
Besvara några frågor från byggkillarna. Besvara några mejl.
Gå på informationsmöte på nya skolan. Gå på kvartsamtal.
Gå på föräldramöte. Allt på samma korta tid. Lite extra hjälp.
Se till att alla får lite mat i hungriga magar också.

Så jag skriver inte att jag önskar mig det där oskrivbara:
- Några fler händer.
- Lite mer energi.
- Fler vuxna som orkar.

Nej, sånt önskar jag mig ju såklart inte.
Nähädå tok heller. Det går Så Bra, Så Bra att göra allting själv.
Bara jag och min man.

VuxenTrösten för mamman kommer på kvällen när
Trötta Mamman får sjunka ner som en slapp spädgris 
i soffan med en pigg liten ljuvel bredvid sig.

Ps. Ja, jag veet att jag borde uppdatera 
min telefon för att den tar så taskiga bilder. 
MEN JAG KAN JU INTE. JUH!

3 kommentarer:

  1. Carola!
    Boka en helg till Tomas och dej! Åk vart Ni vill, Vi tar barnen! En weekend på spa, en tripp till London eller Barcelona...hit på nått!Vi kommer ner, får träffa tjejerna och Ni lite tid i lugn och ro och tillsammans. Blir en perfekt win win situation;-)...Om Ni vill och tjejerna kan tänka sig att umgås med folket från landet en helg;-)
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Åh Herregud vad du är snäll!!
    Jag blir nästan lite tårögd när jag läser dina rader.

    Att någon erbjuder sig.
    Att någon som ju har fullt upp med sitt eget ställer upp.
    Att någon är villig att ge av sin tid. Det dyrbaraste man har.

    Jag känner mig som en riktig gnällkärring nu. Jag, eller vi antar ert erbjudande så gärna!! TACK. Vi ska bort ett par veckor för att vila upp oss hela familjen snart. Men sen när vi kommer hem...som det hade varit trevligt!

    Problemet är att vi inte har något vidare att erbjuda just nu. Inget vettigt kök, inget vettigt gästrum (inget alls faktiskt), vi kan bara erbjuda kaos, kaos och mera kaos!

    Skulle ni orka med det? Vi hade gillat bara en natt på spa, eller en heldag i Köpehamn med hotell och droger (champagne!).

    Jag kanske kan höra om inte T kan ringa A så kan vi boka något som passar er också i tid.

    Återigen TACK Jenny! Bara erbjudandet gör mig varm i hjärtat.
    Kram till Dig.

    SvaraRadera