fredag 11 januari 2013

Fotojobb och Designstolar:


T-shirt Chair. Vill Ha!! Ja, jag vet att upplösningen på bilden är kass.

Galningen. Foto: Exhibibild.

Visst är de fina. Foto: Exhibibild.


Johan Berhin. Foto: Exhibibild. Ja, jag vet att upplösningen på den här bilden är kass också.


Ibland är världen löjligt liten ändå.
Jag var på ett fotojobb med Exhibibild på Rosengård igår.
Uppdraget var att fotografera stolar som skulle ställas ut på
Möbelmässan i Stockholm nu i februari.

Kvinnorna på vävstugan i Rosengård väver också 200 stolar 
till bland annat Östersunds Flygplats. De här ascoola stolarna 
är designade av Johan Berhin.

Vi står där och snackar lite, jag och den duktige designern Johan. 
Jag hör ju direkt att dialekten är nära min egen. Så jag frågar honom. 
Och mycket riktigt. Han är från Nora! Bara ett stenkast från den stad 
där jag bodde i 15 år. Vi hade gått på samma gymnasium med bara ett 
par års mellanrum. Häpp liksom!

Johan driver företaget Green Furniture Sweden. 
Det som genomsyrar hela tänket med hans företag 
är att han har satt miljön i fokus. Som de här coola stolarna. 

De är verkligen riktigt, riktigt fina.
De är verkligen riktigt, riktigt miljöanpassade.
Visst är det lovely. Två flugor på smällen på en gång, liksom!



Så här förklarar Johan själv tanken med sitt företag:

Green Furniture Sweden producerar hållbara
designmöbler för publika platser inomhus.

Det började 2007 med att stolen 'One C' blev modern i Paris, 
och där tändes den gröna gnistan hos designern och grundaren 
Johan Berhin. 

Så här beskriver han de Gröna möblerna, 
arbetet och filosofin idag:

"Jag skapade Green Furniture Sweden 2009 för att jag kände att designvärlden skulle kunna ta ett nytt kliv. Jag såg möjligheten att göra möbler med själ och hjärta, som säger något om både din smak och din ansvarsfullhet. Design som blir bättre för att den är gjord enligt hållbara principer.
För att realisera det behövde jag hjälp, kunskaper och erfarenheter från hela världen. Jag startade den globala designtävlingen Green Furniture Award som har gett en stolt stomme i kollektionen."



Jag är väldigt glad att jag fick en 
inblick i det spännande arbetet. 

Tack Johan på Green Furniture och Tack Yvonne på Exhibibild 
för att ni stod ut med att jag bokstavligen talat ramlade runt bland tyger och stolar!

Jo, för det var ju just det jag gjorde, min galning. 
Jag drattade omkull bärandes på en designstol. 
Helt plötsligt låg jag jädrigt osnyggt på golvet och 
rumlade runt bland tygbalar, järnstolar och massor, massor 
av möbeltyger.

VEM beter sig så?
Jo, JAG uppenbarligen!

Jag är på allvar inte riktigt klok. Herre min skapare!
Hur lyckas just jag med så många såna helgalna bravader?






2 kommentarer:

  1. Kul att straffa dig igår, Carola! Önskar jag hade designat de vävda stolarna (T-shirt Chair och nu T-shirt Seater) också, men all ära åt Maria Westerberg, vinnare av Green Furniture Award 2011. Sedan dess är jag stol producent av serien, och nu även otroligtstolt över att vi kan väva stolarna på YallaTrappan på Rosengård

    SvaraRadera
  2. Men va skoj! Ja, världen är liten :-)

    Men du tavlan...suck, va frän!!!

    Trevlig fredag!
    Kram

    SvaraRadera