tisdag 1 januari 2013

Som Mowgli i Djungelboken…




…reser jag mig igen. På vingliga ben.
Borstar av mig den värsta ledsamheten.
Drar ut de vassaste taggarna ur skinnet.

Jag ska försöka ge det här
med bloggeriet en chans till.

Jag hukar lite förskrämt när jag skriver. Stannar upp
mitt i ett tangentnedslag och tvekar. Det här kommer 
inte att fungera. Juh.
Att jag ska sitta här och väga allt på 
känslovåg innan jag törs skriva ner det.

Säkert kommer någon att välja – för det är ju just det man
gör när man läser något – man väljer hur man vill tolka det. 
Kanske händer det igen.
Att någon väljer att läsa min blogg som Fan läser Bibeln.
Att någon väljer att läsa in saker som inte har stått där.

Jag brukar ju med lätthet spotta ur mig en hel hög med sidor på 
bara några minuter. Jag klämmer utan problem ur mig 1 000 
tangentnedslag i minuten. Nästan alltid utan att stava ett enda 
ord fel heller. Ja, jag är helt enkelt en jäkel på att skriva rätt och 
att stava snabbt, eller hur det nu var.

Och nu är det väl någon lättkränkt jäkel igen, som tycker att jag är 
skrytsam och att jag inte ska vara så himla dryg. Men shit, jag skriver 
ju vad JAG vill. I MIN blogg. Om du inte fattar det, du som läser, så tycker 
jag att det är en skitbra idé att just du slutar att läsa min blogg.

Nu kommer jag igång här, märker jag. Håller liksom på att elda upp mig. 
Över Dårfinkar och Tokpellar. Över Feltolkare och Lättsårade.
Fingrarna börjar leva sitt eget liv. Sakta börjar jag skriva först och 
tänka sen… eller ja, mer att jag bara skriver utan att tänka på alla 
de där feltolkarna, de där lättkränkta, de där lättsårade.

 
Jag tänker lite såhär:
VARFÖR blir man så sårad av det jag skriver?
KAN det faktiskt vara som så att jag har skrivit
något som har träffat en öm tå? Något som har
råkat komma åt ett dåligt samvete? Kanske är det
faktiskt som så, att jag utan att mena det, har nuddat
vid någons ömma och dåliga samvete?

Hm. Intressant tanke, eller hur.

Jag har ju pluggat en del psykologi och lärt mig lite om hur människor
projicerar sig på andra. Hur människor kan regrediera. (Hänger du
inte med så bara skicka iväg en fråga om det, så lovar jag att svara!).

Projicering och att regrediera är helt enkelt en massa
djuplodande psykologi om vårt psyke, lite enkelt uttryckt.

Så jag väljer att läsa in människors reaktioner på min blogg med
den kunskap som jag har pluggat mig till. Som det här med att jag
har träffat en öm tå. Så om just du har surat och kräkt ur dig en massa
elakheter till mig, så har jag eventuellt tillräckliga kunskaper i psykologi
för att kunna dra det ett snäpp till.

Just du blir liksom tagen med brallorna nere.
Om du fattar vad jag menar.
Du avslöjar dig utan att fatta det.
Ridå, liksom.


Men nog pratat om det här tråkiga tjafset nu. Från och med nu kommer det komma ett stycke inlägg här varje dag. Ja, alltså ända tills nån lättkränkt jäkel golvar och knockar mig igen! Men den dagen - Den sorgen!

8 kommentarer:

  1. You go my friend:) Det kommer alltid finnas människor som inte håller med om det man tycker hur man än vrider och vänder sig! Men oftast är det bra ändå att backa undan ett tag och sen sätta sig i sadeln som du nu har gjort, det är ju din blogg, dina tankar och dina åsikter. Alla delar inte allt och tur är väl det. Tänk så platt och trist det vore då! Du har ju valt att ärligt säga vad du tycker och det ska du fortsätta med. Sen kan man take it or leave it, as simple as that! Kram JoY

    SvaraRadera
  2. Åh, du underbara! Som just sådana ord värmer en lätt stukad själ som min! Tack snälla fina Blondie.

    SvaraRadera
  3. Äntligen! Välkommen tillbaka! :-)
    Jag kommer att läsa din blogg varje dag, så stå på dig och fortsätt skriva på ditt raka och ärliga sätt, det är ju det som är
    så härligt med dig!
    Önskar dig ett Gott Nytt och Härligt 2013!
    Kram Marie S

    SvaraRadera
  4. Perfekt då har man något roligt framför sig :)

    SvaraRadera
  5. Just det Carola, det är DIN blogg och ingen annans. Heja på! Märkliga typer finns det gott om som sagt. Och jag undrar förstås liksom du - och alla andra bloggare som är utsatta, VAD HANDLAR DET OM EGENTLIGEN? Kram till dig och söta familjen

    SvaraRadera
  6. Oj va bra att du är på banan igen.

    SvaraRadera
  7. Tack .. för att jag får fortsätta att ha roligt minst en gång om dagen ;-)

    SvaraRadera