onsdag 16 januari 2013

Unkna Tuttar & Gammal Ända:


 
Gamla ändor?


När jag var liten gick jag och min bästis
ofta själva till badhuset där vi bodde.

Badhuset hette Sollentuna Badhus.

Det var där lukten var.
I damernas omklädningsrum.
Och i bastun och ja, överallt fanns den.
Lukten från de unkna tuttarna och de gamla ändorna.
Det luktade helt enkelt obeskrivligt
äckligt om gamla tanter, tyckte jag.

Nu har en tanke slagit mig på senare tid:
Jag undrar hur gamla de där tanterna var egentligen?
De som hade de unkna tuttarna och de gamla ändorna.

De kanske var så gamla som trettio år!
Eller ve och fasa tänk om de var ännu äldre.

Så smyger sig en till liten tanke på:
Tänk om mina flickor tycker att jag är en tant…
att jag luktar… att mina tuttar är… är unkna??!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar