lördag 5 oktober 2013

Somalier:



Den lilla svarta? Kanske lite tråkig.


Den här då? Eller nä!

Äsch. Det här får det bli. Det duger va?


Vi ska bort ikväll.

Och då infaller problemet:

Jag.vet.inte.vad.jag.ska.ha.på.mig.problematiken.

Känner du igen det?

Så nu börjas det:
- Ska jag ha den här?
- Eller den här?
- Eller kanske den här gamla trasan?

Det är en sådan där fest där man först ska gå på
en liten trevlig fördrink till våra nya bekantskaper.

Sådana trevliga som är konnässörer i vinkännarbranschen
och har fingertoppskänsla för de rätta smakerna och allt sånt.

Sen ska vi vidare till ett fiint ställe.

Där skall en 4- eller om det var en 5-rätters middag avnjutas.
Och då är det ju inte vilken middag som helst. Nänä.
Då kommer kocken himself in till bordet. Han berättar
en lååång historia om matens väg till vårt bord och till
vår tallrik. Och det är ju intressant faktiskt. Och maten
smakar faktiskt annorlunda efter en sådan genomgång.

Sen är det samma visa med vinet. Då kommer en sommelier
in och berättar om vinet och en massa annat.

Alltså, och det är ju här jag måste berätta hur jag lyckades klampa
rätt i klaveret Big time för länge sedan. En fiin människa berättade
att hon minsann hyrt in just en sommelier till den där middagen som var på gång.
Joru, fint ska re va, serru.

Och jag då, som pratar först och tänker sen, jag säger bara rätt ut:
-Jaha, men Herregud kan somalier så mycket om vin?

Jag har väl inte glömt att berätta att jag är en
äkta blondin? Alltså INTE en sån blondin som färgar håret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar