onsdag 9 oktober 2013

Orättvisor o Skolan:

Vi gör vad vi kan för att lära...

...in allt från världsdelarna och annat.

Fast den är ju himla snygg. OCKSÅ!

Hela världskartan på väggen. Coolt och lärorikt.


Där skolan inte hinner med att utföra 
det som man kan förvänta sig av dem. 

Där måste vi som föräldrar 
rycka in och göra deras jobb. 

Exakt vart ska jag skicka fakturan för att jag gör någon annans arbete? 
På obekäm arbetstid dessutom. Kan jag fakturera kommunen, skolverket 
eller kanske Fredrik himself.

Vad är det som händer på skoltid egentligen eftersom 
de inte finns tid att lära sig det som skall läras när våra 
barn är där så många timmar varje dag.

Kanske har de dålig planering. 
Kanske ägnar de sig åt annat under den tid som barnen har rätt till undervisning. 
Kanske måste de lösa en massa konflikter under lektionstid. 
Kanske mår barn dåligt och kräver uppmärksamhet. 
Kanske gör barnen saker de inte borde på lektionstid. 

Ja, inte vet jag. 
Men jag tycker att det lämnas över väldigt mycket till oss som föräldrar. 
Vi ska sitta i timtals med förtvivlade och stressade barn och deras läxor. 
Vi ska behöva köpa in svindyr läxhjälp för att skolan inte förmår utföra 
det man skulle kunna förvänta av dem. 

Exakt vilken annan arbetsplats kräver att det först skall vara total närvaro 
från låt säga 08.00 till 15.30 och sedan EFTER arbetstid skall det läggas 
timtals på extraarbete hemma. Va?

Varför finns läxor överhuvudtaget?
Varför kan inte skolan lära ut det på lektionstid?
Varför kan inte barnen få återhämta sig på sin fritid?

Läxor är lite korvstoppning. 
In med så mycket som möjligt på kortast möjliga tid. 
Typ inför ett prov. Sen ut med det igen eftersom det 
inte finns tid att verkligen lära sig det. Det ska liksom 
bara tryckas in i skallen under stress och press.

Och snacka om ett orättvist samhälle!
Vad händer med de barn som har föräldrar som av olika 
anledningar inte förmår hjälpa sina barn. Kanske är de inte 
jätteduktiga själva, kanske behärskar de inte språket till fullo. 
Kanske finns det sociala problem. 
Va, vilken jädra utklassning redan i skolan!

Jag tycker att betald läxhjälp egentligen inte borde få finnas. 
Även om vi använder oss av det själva. Men det borde inte behövas. 
Alla borde HA och alla borde FÅ samma chans i skolan!







2 kommentarer:

  1. Varför åker du inte och besöker skolan/skolorna en dag eller två så får du svaret på dina frågor. Prata med någon annan förälder också och bestäm en dag för ungdomarna tycker ju man som förälder är pinsam oavsett vad man gör i den åldern:) är man fler så blir det nog bra:) Så ser du svart på vitt hur lektionerna är och vad som händer där. Jag tycker att fler föräldrar borde någon gång besöka barnens skolvardag, precis som jag tycker att barnen borde besöka sina föräldrars vardag någongång. Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej du!

    Jag har varit med under lektionstid.

    Det händer mycket där som INTE hör hemma på lektionstid. En del socialt "tjafs", barn som inte lyssnar, inte sitter still, inte tar hänsyn. Barn som stör, barn som inte har lärt sig att deras röst inte alltid måste höras. Lärare som inte vill, kan eller orkar, vad vet jag.

    Kanske är det lika mycket föräldraansvar som är problemet. Eller mer bristen på föräldraansvar. Jag inbillar mig - jag kan ju ha fel, men jag inbillar mig att en del föräldrar på fullt allvar tycker att det är skolans sak att uppfostra deras barn! När det är skolans sak att LÄRA UT till barnen och det är vi som föräldrar som har ansvaret för att UPPFOSTRA våra barn.

    Om ALLA kunde lära sig den enkla läxan
    så tänker jag att mycket hade varit vunnet.

    Med tre barn i skolåldern och ingen utomstående extrahand så blir det tufft ibland. Och kanske är mitt "gnäll" lite obefogat. Men jag ser också hur dessa eviga läxor varje dag stressar våra tjejer, och jag undrar det verkligen är av godo för någon??

    SvaraRadera