tisdag 21 maj 2013

S-P-R-I-T och Groggar i Lindesberg:


Ingen Mojito...

...ingen Margarita...

...ingen Cosmopolitan!




Jag var på en trevlig liten happening i min 
gamla hemstad för en tid sedan. 

Först en privat fest där det var underbart 
kul att se en massa kända ansikten. 

Ansikten som man har en historia ihop med. 
Ansikten som man har arbetat på samma ställe som. 
Ansikten som man har tränat på samma gym med. 

Eller kanske är det bara kända ansikten i största allmänhet. 
Som man blir glad av att se. För att man inte har sett just det 
ansiktet på väldigt länge.

Jag gillar verkligen inte att vara någon som kommer till 
småstaden och tänker att jag kommer från storstaden 
och nu har jag lagt mig till med fiina vanor. 

Jag är ganska säker på att jag har gjort det ändå. 
Utan att jag tänker på det själv. Men jag försöker så 
att säga tona ner mig för att inte sticka ut för mycket.

Jaja, skit samma. De som känner mig de känner mig. 
De gillar mig förhoppningsvis hur jag än är. 
Och vilka vanor jag än må ha skaffat mig.

Men det jag skulle komma till var att jag märkte skillnaden 
mellan mitt småstadsjag och mitt storstadsjag när jag var där.

Vi skulle ut på Lokal som di säger på landet.
Jag går fram till baren för att beställa
varsin drink till mig och en väninna.

-         Hej! Jag vill gärna beställa något att dricka, säger jag med mitt allra bredaste leende.
-         Jaha.
Inte en tillstymmelse till leende. Bara en arg blängblick.
Jag känner att jag kommer av mig lite av sådan surhet. Men bestämmer mig raskt för att inte låta mig nedslås. Jag tänker att jag ska beställa något som är lite vanligt. För att inte verka märkvärdig eller så.

-         Jag skulle gärna vilja beställa två Mojitos om det går bra, säger jag med leendet fortfarande hårt påklistrat, i hopp om ett trevligare bemötande.
-         Har vi inte.
-         Ehh. Ok. Men det gör ingenting, fortsätter jag leende, då kanske jag kan beställa två Margaritas istället.
-         Har vi inte.

Glömde jag säga att bartendern eller vad hon nu var för något, var extremt ICKE leende. Och extremt ICKE serviceminded. Överhuvudtaget. Men skam den som ger sig tänkte jag.

Så med en dåres envishet fortsätter jag leende:

-         Ja, men då tar jag bara två Cosmopolitan istället! Det blir jättebra det också, säger jag så entusiastiskt jag bara kan till surskallen bakom bardisken.
-         Har vi inte.

Varje gång hon säger de tre orden så blänger hon surt
på mig och liksom spottar ur sig den korta meningen.
Nu känner jag att jag lackar ur lite stillsamt på denna obstinata klimakteriekärring.

-         NÄHÄ! Men vad HAR ni då?
-         SPRIT, svarar hon surt.
-         Ehh? SPRIT?!!
-         Ja. Ska rú ha det? Eller?

Det är inte så ofta jag blir svarslös, men jag kom helt av mig. Jag bara nickade bifall och höll upp två fingrar. Jag tappade målföret. Totalt.

Så får jag två äckligt söta hemmagjorda blaskgroggar (inga DRINKAR.) 
Äckelsöta billighetsgroggar som man kanske drack för tjugo år sedan. 

Jag bara ställde min och gick. 

Jag tror att min stackars väninna drack upp sin av pur förvåning. 
Eller kanske av artighet mot att jag bjöd. Men förlåt Fina Lina inte 
behövde du dricka upp för min skull inte – om du nu gjorde det.

Om jag nu gjorde något fel där på deras Lokal så
har jag fortfarande inte fattat vad jag gjorde.

Men Förlåt för nåt jag måste ha gjort. Dårå.



4 kommentarer:

  1. Hej Carola. Alltid lika roligt och intressant att läsa din blogg.

    SvaraRadera
  2. Som boende kvar i ovan nämnda småstad känner jag väl till de så kallade bartendrarnas tillkortakommanden.
    Vid ett tillfälle när vi hade firmafest på Stadshotellet fick jag helt sonika lära barpersonalen hur man blandar några klassiska drinkar, som Gröna Hissen, Black Russian och Geting, så vi kunde få nåt annat än Renat och Päronsoda.

    Anledningen till okunskapen är helt enkelt att de inte får lära sig något när de anställs och att kunderna bara beställer Vodka Red Bull eller stor stark.

    SvaraRadera
  3. Undra om det var samma sur tant som servera oss lunch?! Det tror jag! Någon mer icke service-minded person har jag då aldrig mött.
    Hoppas allt är bra med er...och har du skaffat Spotyfi än?;-)
    // Jenny

    SvaraRadera
  4. Halloj där Jenny:

    Spotyfi och jag, det är en mycket dåligt korrelation. Precis som det där med att hyra film som du försökte visa mig. Det är OCKSÅ en dålig korrelation. Jag fattar inte. Eller jag orkar inte fatta.
    Det blir faktiskt DITT jobb när du kommer hit! (Du kommer väl SNART!!).

    Du och tekniska prylar verkar funka finfint ihop. Juh.
    Kom gärna hit snart!

    Kram C

    SvaraRadera