fredag 24 maj 2013

Jag: ICA-kunden Från Helvetet:


Jag ÄR en bra människa. Jag HAR icakort.



Jag var och handlade igår.
På det alldeles vanliga ICA.

Framme vid kassan står en ung kvinna före mig.
Säkert minst 15 år yngre. En sån där präktig sak som
gör allt rätt. Allt sånt som jag gör fel. Alltid gör jag fel.

Den präktiga hon lägger upp alla sina varor, då menar jag
verkligen ALLA sina varor med streckkoden åt rätt håll.
Hon vänder och vrider och lägger lugnt och sansat upp
dem i en fin rad på bandet. Sen betalar hon med diverse
utklippta kuponger hit och dit.

Vem i hela friden har ens tid att sitta och
klippa och klistra med några kuponger?

Sen har hon ju förstås ICA-kort också. Såklart.
Så att hon får alla extraerbjudanden som ingår.

Sen då, ja sen kommer jag.

Jag måste vara kunden från Helvetet
efter en sådan präktighetsminister.

Jag fullkomligt öser upp mina prylar i en enda hög
och i en enda röra. Några streckkoder hittar jag aldrig.
Jag har ju förstås inte en enda
kupong att stoltsera med heller.

Var sjutton HITTAR folk de däringa kupongerna?
Och när får de tid att sitta och klippa med dem?
Jag fattar ingenting.

Sen har jag faktiskt ICA-kort jag också. Jojomänsan.
Jag är ju inte helt kort i bollen inte, om ni nu trodde det.

Fast jag har ju aldrig det där kortet MED mig.
Jag vet inte ens var jag HAR det där kortet någonstans.
Ibland har jag försökt sagt det till kassörskan, att jag har
VISST ett sånt där rosa kort. Hemma. Det hjälper aldrig.

Jaja, sen ska jag och den präktiga plocka i våra varor.
Jag sneglar lite åt hennes håll. Hon har inte tagit några påsar.
Haha!
Det har hon minsann glömt. Haha, tänker jag med viss tillfredsställelse.
Hon är inte så himla frökenduktig hon heller.
Minsann har inte solen också fläckar, tänker jag triumferande.

Men vad tror ni händer?
Va?!

Jag har aldrig sett på maken.

Hon fiskar upp MEDHAVDA påsar!
O-C-H en medhavd kylväska där hon
noggrant stuvar ner alla sina frysvaror!

Jamen hur orkar folk?
Jag lommar slokörad därifrån.
Säkert kan den präktiga både baka, mangla lakan,
knyppla servetter och virka trosor också. Bah!



2 kommentarer:

  1. Hahaha, då brukar det vara en sak som den duktiga flickan INTE kan;) Upp till var och ens fantasi att grunna på detta:)

    SvaraRadera
  2. Tackolov är vi alla olika :)Ha en bra dag:0)

    SvaraRadera