måndag 13 maj 2013

Jävlars vad Ont det gör Nu:



Jorå! Det går finfint att dölja både hangover
och sköra insidor med ett fånigt leende.


Dagen efter kvällen före.
Då är man inte så kaxig minsann. 
Inte så snygg och fräsch heller!


Jag har en vän som jag
kan kontakta kl 05.00.

En som förstår att själen har ont ibland.
Det är något trösterikt med den här konversationen
som vi hade då kl 05.00. Något mellan raderna som jag tycker om.


Jag skrev såhär till honom:

God morgon.
Jag är i Lindesberg.
Jag vill inte vara i Lindesberg.
Minnena sköljer över mig som
om någon spydde mig rätt i ansiktet.

Jag vet inte varför jag skriver det till dig.
Men du har ju läst min bok. Ingen annan vet det du vet.

Ja, inte vet jag, men ångesten dunkar i magen kl 05.00.
Du kan egentligen bara strunta i att jag skrev det här.
Jag var bara tvungen att ösa ur lite kramp ur sinnet.

Ja, jag vet, jag är väl inte klok som ger dig sån här skit
en trevlig lördagsmorgonen. Så ja, jag bugar för att du
ofrivilligt fick agera mental spypåse.

Ha en fin och skön lördag!
Kram Carola

Ps. Jag såg att du ringt.
Jag har inte orkat ringa tillbaka.
Du vet, själen är lite ömtålig just nu.
Jag ringer dig när insidan är ihoplappad.


Han svarade såhär till mig:

Jag är gärna mental spypåse!
Särskilt väl kan jag identifiera mig
när någon söker upp sina "barndomsrötter".
En terapeut sa till mig en gång:
Varför åker du dit?
Du mår ju inte bra där?
Nämen precis.
Så jag la ner det.
Men om man måste:
Skriv! Anteckna!


Och jag måste.


Av två anledningar:
Den ena var ren och skär
partaj-oseriös-partybrutta-anledning.

Den andra – och den viktiga, var att jag
behövde research till det jag skriver om.

Ställen jag behövde se igen.
Sår som måste rivas upp. 
Nu är dom upprivna.
Dom värker som bara faan.

Jävlar vad ont jag har nu.








4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack snälla AK!
      Jag vet att du vet.
      Det känns bra att du vet.
      Du är pålitningsbar. För mig.

      Radera
  2. Hoppas att lördagskvällen blev till ett bra minne iallfall...jag minns det...som...mycket trevligt...eller? Ha ha!

    Stor kram till dig, du är helt fantastisk!

    SvaraRadera
  3. Hej där Lina!

    Lördagskvällen var fantastisk!! Du är bästa partajbruden att slå runt med en kväll!!

    Det är mer jag som har två personligheter, eller nåt. Den ena är en oseriös partybrutta av stora mått. Den andra är ett avgrundsdjupt författarämne som skriver på det här tunga som måste ut.

    Det känns som värsta magsjukan. Jag måste bara spy och spy, alla orden bara ulkar ur mig. Det gör jävligt ont i hela kroppen. Men nu är jag nere på det sista, ja du vet när man spyr galla. Så nu är det förhoppningsvis snart över.

    Tack själv för en superhärlig lördagskväll! Jag lider lite av sviterna än. Det var PRECIS vad jag behövde som balans till det här andra tunga skiten.

    Kramar till dig!

    SvaraRadera