tisdag 18 december 2012

Vänner Bakning och Rödtjut:

Inte alla verkar gilla bakning lika mycket.

Den amerikanska MästerBagaren.

Man måste väl få visa sin snyggaste sida. Ändå.

Den svenska MästerBagaren då. Eller kanske inte.

Rocky to good to be true kakorna.

Fina Hanna. Hon kan baka hon!

Jag menar, det är ju svårt att baka med en massa rassel o blingbling.

Tack för goda bakverk som vi fick med oss hem.

Svensk-amerikansk-kanadensisk-jugoslavisk kaka! 







 Så rika vi är.
Som har så fina vänner.

Vi är inbjudna åt både höger och
vänster under hela jul och nyår i år.

Sicken tur för oss. Nu när det är klent med släktkalasen.
Eller klent och klent. Kalasen lyser helt med sin frånvaro.
Men DET gör minsann inte våra vänner!

Vilken lycka det är att ha fina vänner.
Riktiga vänner. Såna som man klockan 04.00
på natten skulle kunna ha ett av de där
allvarligt-talat-snacken med. Ja, ni vet, de där
samtalen som förs efter att ett och annat glas rödtjut
runnit ner i strupen.
Nu händer väl inte det så himla ofta, det där med samtalen.
Men bara vetskapen att det finns vänner där. Som man skulle
kunna ha såna samtal med känns bra.

Vänner som finns där.
Det är riktig rikedom det.

Vi var nyss hos fina vänner och genomgick det stora stålbadet.
Eller ja, kanske mer det stora julbaket. Båda dessa fina
vänner vet hur en deg skall knådas. Till skillnad från mig.
Jag kan inte baka. Inte ens en enkel jävla kaka lyckas jag få ihop.

Det är ju lite med skämsmössan på som jag fick erkänna för
en New Yorkare att jag aldrig har bakat svenska lussebullar
i hela mitt liv. Men det hade han som tur var. Puh, sicken lycka då!
Så klarade jag mig denna gång också liksom.

Vi bakade farligt goda amerikanska Rocky Roadcookies också.
Just dom däringa Rocky Roadkakorna kanske skulle kunna få
till och med en sån förtappad bagarsjäl som min att slabba ner mig med
mjöl, socker, salt (eller salt kanske man inte använder) men smör vet jag
att man använder - och börja baka.

Jag tror de där Rocky Roadkakorna var det absolut kaloristinnaste,
mest fiberbefriande och godaste kakorna jag någonsin satt tänderna i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar