söndag 16 december 2012

Farliga små gummor:



Jag gick förbi ett sött litet julmarknadsstånd igår.
Där står två söta små gummor med söta små
förkläden på sig. På huvudet har de söta små
sjaletter i sitt alldeles vita hår.
Lite lagom smårunda och mysiga var de också.

Dessa gummor hade hembakade småkakor till försäljning.
Jag tänkte bara gå rätt förbi dem, när en av dem börjar
småprata med mig så snällt och vänligt.
Jag menar vem kan egentligen motstå söta små gummor?
Nu var jag ju bara tvungen att stanna, det fattar ju alla.

Det är något alldeles speciellt att handla av små gummor.
På de fina små kakaskarna hade de klippt och satt dit en liten
ojämn och vinlig lapp. På den lilla lappen stod det med
gammaldags snirklig skrivstil vad kakorna hette och vad de
innehöll.
Ja, ni vet smör och sånt.

Det är inte bra när söta små gummor säljer kakor
i söta små julstånd. Jag var ju tvungen att köpa.

Och vad tror ni händer sen?
När jag kommer hem?
Just det!
Jag kokar en stor kopp the.
Öppnar b-ä-g-g-e kakaskarna.
Jag ska ju bara provsmaka, fatta´ru väl.
Jag menar så kakorna är okej att bjuda på sen.

O Herre min skapare vad goda
småkakor de söta små gummorna hade bakat!
Jag provsmakade 15-20 stycken på en gång.

Man ska akta sig för söta små gummor som står där
och lurar en så förrädiskt att köpa deras kakor.
Jag menar de kunde väl ha haft den dåliga smaken
att baka äckliga kakor så jag slapp äta så många.

Så sensmoralen blir:
Akta dig för söta små gummor.
Akta dig som ögat.

4 kommentarer:

  1. Denna typ av inlägg gillar jag allra bäst Carola, visar hur duktig du är, en riktig ordekvilibrist! Fantastiskt underhållande:) Kram

    SvaraRadera
  2. Carola, jag vill också vara gift med dig för då hade du trollat bort min enormt fula fondvägg i form av blommig tapet i vardagsrummet. Vad ska jag ersätta den med om jag inte vill ha tapet och inte vill behöva måla hela rummet?

    SvaraRadera
  3. Visst är det gott med små kakor? Du gjorde helt rätt.
    Kalle

    SvaraRadera