måndag 17 december 2012

Frågor & Svar:



Fråga 1:
Var kommer min gråa vinterjacka från?
Svar:
Ilse Jacobsen.

 
Fråga 2:
Målar jag verkligen i Ralph Laurenkläder?
Svar:
Ja. Förlåt. Jag lovar bli en bättre
människa och genast sluta med såna dumheter.


Fråga 3:
Är det verkligen ”dom” som köpt ert förra hus?
Svar:
Ja. Det är verkligen ”dom”.


Fråga 4:
Tips på Något-istället-för-fondvägg fråga?
Svar:
Jag vet ju inte förutsättningarna.
Vilket rum det gäller, vilka färger som finns på de
övriga väggarna, vilken stil du gillar och så vidare.
Så det får bli lite allmänna tips:

Är du en försiktig major:
1. Då kan det fungera att bara måla om den gamla
    fondväggen i en avvikande färg, men som ändå gifter
    sig fint med de övriga tre väggarna.
2. Eller så köper du skenor från Ikea, fäster dem i taket
    och hänger tyg från tak till golv som täcker precis
    hela väggen. Det är viktigt att det är generöst med tyg så
    känslan blir ”mycket”. Lite lyxig hotellfeeling sådär.
    Gärna ett tjockt och tungt sammetstyg.
    Det kommer att göra underverk.
3. Kanske kan det fungera att tapetsera över den gamla
    fondtapeten med en ny som du gillar bättre.

Är du lite mer wild & crazy:
1. Måla väggen mattsvart och ge alla som kommer och hälsar på er
    en fet vit tuschpenna i sin hand. Låt sen alla få skriva en hälsning, en vers,
    en sång, en önskan, en kärleksförklaring ja, helt enkelt vad som helst på väggen.
    Jag lovar, just det blir riktigt coolt när väggen så småningom är fullsmetad
    med vita små meddelanden och fräcka autografer mot den mattsvarta väggen.
    Det skapar också härliga minnen!
2. Sätt upp tavelramar i samma färgskala över hela väggen. Måla gärna väggen
    i en neutral färg innan. Typ grå, beige eller vit. Sätt sedan upp tavelramar från
    golv till tak och från vägg till vägg. Det är snyggt om en del ramar lämnas utan
    att något sitter i dem. Bara tomma vackra ramar helt enkelt.
    Men våga vräka på i massor för rätta effekten.
3. Köp tavellister från Ikea. Sätt upp dem över hela väggen. I långa raka rader.
    Ända nerifrån och hela vägen upp. Fyll tavellisterna med det du gillar. Kanske
    snygga bilder på familjemedlemmar, eller en väldig massa små ljuslyktor för
    värmeljus eller ja, egentligen vad som helst.

Ett allmänt tips är dock:
Fega Inte Ur!
Ska du göra något av det här, så gör det all in.
Inga mesiga halvmesyrer, då blir inte effekten så som jag har tänkt mig,
och du kommer inte heller att bli nöjd.

Jag hade gärna hjälpt dig mer specifikt,
om jag bara fått lite mer kött på benen!

Jag önskar dig stort Lycka Till med väggprojektet!


2 kommentarer:

  1. Nu blev jag ju nyfiken på vilka "dom" är :-)
    Mikaela

    SvaraRadera
  2. Åh!! Jag blir alldeles rörd! Tack! Det är en avlång vägg som löper parallellt med både soffa, soffbord och tvbänk. Eller längs med det rättare sagt och efter allt det fortsätter huset. Den har en ful blommig tapet och resterande väggar är släta vita. Jag tänker att jag ska slippa tapetsera och funderade på liggande plankor? Heter det råspont? I typ vitt och så tavellist? Så om jag jag ska måla så tänker jag vilken färg skulle det vara?! Stora träplankor golv... Tänker det ser "fattigt" ut att måla (inte i pengar utan mer kalt). Jag önskar verkligen att jag hade din kreativitet och nu är det dags för lite nya inredningsbilder? :)

    SvaraRadera