måndag 10 december 2012

Kaos på dig:



Jag köpte nyss två julkransar till vår ytterdörr.
Feta, gröna, fina saker i grannaste grönaste granris.
Med stora vita band runt. Åh, så fint det skulle bli!

Jag gick hem och satte upp dem. Jag kände mig löjligt
glad över hur fint det blev. Det friskt gröna granriset lyste
vackert mot den vita dubbeldörren. Klockan är runt sex och
det är mörkt ute. Jag tänder lyktan på trappen och begrundar nöjt mitt verk.

Så på morgonen dagen efter är kransarna borta!
Jag står med gapande mun och stirrar på de två tomma krokarna.
VEM har tagit mina kransar?!

Så funderar jag lite kring det här med tjuveriet:
Hur tänker man när man stulit kransar av någon
annan och sen sätter upp dem på sin egen dörr.
Begrundar man då också nöjt sitt verk och tänker:
Åh, vilka fina kransar jag har köp…jag menar fått…nej just ja,
det var ju dem jag snodde från familjen som bor på Apgränd 12.

Vilken vettig människa kan glädjas
åt fina dörrkransar när man har snott dem?!

Alltså.
Det finns vissa saker man bara inte gör.
Nu kommer jag komma med min alldeles egna
hemmasnickrade idé om Rätt & Fel. Lag & moral:

1. Man stjäl inte på kyrkogårdar.
2. Man parkerar inte på handikapp.
3. Man provsmakar inte smågodis på Ica (fast det
gör Tomas jämt, men jag låtsas inte se just det).

Sen finns det vissa saker som inte heller är lagligt korrekta 
men som jag ändå inte har några problem att slira lite på. 
Som att tjata på revisorn att fixa och trixa lite med siffrorna så att 
man inte måste betala så in i helvete med skatt. 
Eller att gå mot röd gubbe känns ju som en skitsak. 
Eller att köra bara lite lite snabbare än man får. 
Ja jag vet, det är ju inte tillåtet, men ja liksom shit happens ibland.

Men man stjäl inte gröna julkransar. Det är ju ändå värre än allt.  

Så till den jäkeln som stal mina dörrkransar
har jag nu en fin fathwa att utfärda:

– Jag ska göra kaos på dig!!
– Jag ska klippa din tung!!
– Jag ska skära din hals!!

Och slutligen får jag väl vara lite snäll
och ge min klåfingrige vän en Julhälsning:

– Må tusen flatlöss hemsöka ditt sköte!!



5 kommentarer:

  1. Ja fy faaan för tjyvaktiga svin !!!! Köp nya och gör dom strömförande, så det blir en riktig stöt när ma tar på dem! Eller en liten krut laddning som skjuter fingrarna av de som pillar på kransarna, jag har fler idéer om du behöver :-))) kram på dig ! Bettan

    SvaraRadera
  2. Det där med ström lät ju lockande! Är det något du provat på P? Jag menar så han inte pillar på sånt han inte ska pilla på! Toppenidé ändå! Ska klura lite på den. Kram tillbaka till dig.
    Ps. Är inte el något för dig i ditt jobb? Så folk håller sig i skinnet, menar jag.

    SvaraRadera
  3. Men va f-n? Det är iof anledningen till att jag inte har någon...men nu blir jag sanerligen sugen på att prova, den med ström!

    Ta en tur runt kvarteret, du kanske hittar dem hos närmaste granne? :-)

    Kram Lina

    SvaraRadera
  4. Folk snor t o m barnvagnar! ....oftast utan barn i! "Oj en så fin barnvagn jag snott åt mitt lilla barn!"

    SvaraRadera
  5. What's Happening i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It positively helpful and it has aided me out loads. I am hoping to give a contribution & help other users like its helped me. Great job.

    my website; as explained here

    SvaraRadera