fredag 21 december 2012

Abercrombie and Fitch:

Lite Kejsarens-nya-kläder-känsla, tycker jag.


Det är väldig fokus på Inte-kläder i deras klädreklam.
Abercrombie and Fitch.
Jamen har ni varit där!?

För er som inte har en aning om vad jag snackar om,
men som ändå vill hänga med så ska jag nu berätta:

Abercrombie and Fitch är en amerikansk butikskedja.
Den ligger bland annat mitt i Köpenhamn.
Ingången liknar lite av en nattklubb. Ja, ni vet lite lagom diskret.

Men det är när man kommer in som det händer.
Som inkastare – joo, det är sant! – de har inkastare i entrén.
I alla fall. Som inkastare står unga killar i max 20-årsåldern.
I bar överkropp. Mitt i vintern. Joo, det är också sant!

Jag undrar om inkastarnas mammor vet att deras unga söner
står och förkyler sig hela dagarna mitt i smällkalla vintern och allt.
Sånt tänker jag mest på när jag ser de här gossarna.

De har rejäla sexpack de där inkastargrabbarna. Eller vänta här, de
där killarna ligger ju inte inne med nåt löjligt sexpack. Sist jag såg
en sån där ungtupp så lyckades jag räkna till ett rekorderligt åttapack.
Minsann.

De har vissa likheter med Belgien Blue
de här renrakade och nyvaxade gossarna.

Men överraskningarna är inte slut där.
Inne i butiken är musiken på högt.
Ja, alltså inte vanligt jeansaffärshögt.

Nänä, inte sånt trams här, här snackar vi snäppet över nattklubbsvolym!
Alla väggar, alla golv och alla tak är svartmålade. Joo, det är också sant!

Kläderna de säljer är rätt, ja rätt. Vanliga. Jag gissar att det inte riktar sig
till en sån som mig. Jag har nog både passerat Bäst-före-datum för deras
kläder och sen är jag nog för kritisk också. Fattar inte hypen med det hela.

Men jag åker ju ändå på att gå in där med mina såå sålda tonårstjejer.
Mina söta flickor som förläget slår ner ögonen när de passerar han den
där åttapacksinkastaren.

Hela butikskonceptet är…är…ja, inte vet jag. Men säkert säljer de sina
hoodies och sina t-shirtar som förövrigt är för dyra – till fnittrande små-
tjejer som aldrig förr. Jisses, allt går tydligen att sälja med rätt marknadsföring.

A & Fs surfmärke finns numera på Emporia i Malmö. Butiken heter Hollister
och är nog mer inriktad på yngre. Tyvärr får jag väl erkänna att jag stått där och
skrikit ut min beställning till de stackars expediterna som skriker sina svar tillbaka.
Allt är helt galet!







1 kommentar: