fredag 31 januari 2014

Sånt Man Ångrar:



Ibland gör man INTE saker som
man ångrar att man INTE gjorde.

Hänger ni med?
Jamen ni vet, man borde ha gripit in när någon blev illa behandlad.
Men man stod där fegt och såg på. Eller man kanske till och med tittade bort.

För att det fanns en risk att det skulle bli obekvämt för en själv.
Sen kommer det ikapp en långt senare. Eller så är det för mig i alla fall.
Jag har flera såna inte-gånger som jag valde att inte agera för att jag var
konsekvensrädd.

En speciell historia kommer över mig ibland och rider mitt dåliga
samvete. Jag tänker på hur jag borde ha agerat annorlunda den gången.

Det här hände sig för många år sedan.
Jag hjälpte en liten 3-åring att få i sig sin middagsmat.
Den lille satt i sin barnstol och jag satt på köksstolen som var närmast.
Det var vi två i köket. Det fanns en irriterad förälder i hallen. 
Men vi två hade det mysigt i köket tillsammans. 
Jag tyckte mycket om just den här lilla treåringen.

Det var kärlek i min mage, och det var kärlek
i mina rörelser till den lille filuren där i stolen.

Så råkar den lille filuren välta ut sitt mjölkglas så som små barn ofta gör.
Jag ser skräcken i ögonen direkt. Jag hinner inte ens reagera innan en fet
örfil har landat på treåringens vänstra kind. Jag sitter som förstenad. 

Så far jag upp från min stol, jag sliter upp 
den lille och jag skriker rakt ut åt den som slog:

-     Är du inte riktigt klok din jävul! Du kan väl inte slå ett barn?!

Skräck, minnen och rädsla dunkar i min mage.
Den lille i min famn skriker hysteriskt. Jag har
filuren i mina armar och jag springer in på den lilles rum.
Efter kommer den som slog.

-     Du ska ge faaan i vad jag gör med min unge!! 
-     Men är du helt galen, skriker jag tillbaka, du får ju inte slå!

Jag gråter. För min egen skull.
För treåringens skull. För allt som är fel just nu.

-     Du ska ut härifrån, skriker den som slår. 
     Du lägger dig faan inte i hur jag uppfostrar min unge, fattar du det!! Ut härifrån!

Min jacka och mina skor ligger plötsligt i en
hög i trappuppgången. Dörren står på vid gavel.

Den som slår har kastat ut dem.
Den som slår pekar att jag ska ut samma väg.
Den som slår föser omilt ut mig.

Dörren slår igen med en smäll i mitt ansikte. Jag hör hysterisk barngråt därinifrån.
Jag hör en arg och skrikande vuxenröst också. Jag är rädd. Jag ångrar mig. Jag står
på knä i trappuppgången och jag petar upp postlådeluckan med mina fingrar.
Jag ropar med vädjande röst in i hallen.

-     Förlåt, jag ska inte lägga mig i. Släpp in mig igen. Jag ångrar mig, förlåt snälla du. 
    Jag kan väl få komma in. Jag kan passa medan du duschar eller om du vill göra 
    något annat. Jag passar gärna.

Jag säger vad som helst. Jag förnedrar mig, bara jag får komma in.
Jag måste få veta vad som händer därinne. Varför barnskriken fortsätter så hysteriskt.
Jag ångrar mig djupt. Jag vill slå in dörren. Jag vill ta med mig den lille hem. Jag vill
inte låta en liten filur vara därinne med galenskapen som enda sällskap. Åh, gud som
jag ångrar mig.

-     Släpp in mig snälla!

Jag gråter och jag ylar i trappuppgången. Jag säger förlåt gång på gång.
Släpp in mig snälla, snälla. Jag ska aldrig mer säga emot. Jag säger vad som helst.

Det hjälper inte.

Jag måste tillslut ta på mig jackan och skorna och gå.
Jag hör den förtvivlade barngråten ända tills porten slår igen bakom mig.
Jag går ner till strandpromenaden. Jag sitter en stund på en parkbänk och
andas ryckigt. Jag hatar intensivt den som slår. Jag tycker inte om den som
inte sa ifrån heller. Jag föraktar den som sitter på parkbänken och är jag.
En ynklig och rädd liten hare som inte har stake nog att bita ifrån. Som till
och med förnedrar sig och säger förlåt för något som den som är utan stake
innerst inne vet är fel.

SÅNT ångrar jag.

Det vänder sig i magen på mig när jag tänker
på saker jag valde att INTE göra något åt.



5 kommentarer:

  1. Jag tror vi alla har sådana situationer vi kan titta tillbaka och se att vi kunnat göra annorlunda, men inte gjort...ge dig ett plus iaf då sa ifrån, du reagerade och markerade att du inte tyckte om det han gjorde! Idag skulle du säkert reagera annorlunda och var stolt över det! Du vet att inget skulle hindra dig idag! Visst är det jobbigt när det bara mal och mal i huvudet...varför gjorde jag inte si och så...att du bara tar upp detta är stark gjort av dig...du erkänner något som många skulle hålla tyst om, många skulle glömma...du är inte mer än en människa och vi reagerar olika i olika situationer/ hur vi mår/ var i livet vi är/ vad har vi själv i ryggsäcken...Kram på dig Carola, det är du värd! AnkiPe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej "AnkiPe"!

      Jo, det är säkert många som har såna inte-gånger som vi alla ångrar. Tack för att du tycker jag var modig som delade med mig. Och du har nog rätt, idag skulle jag -förhoppningsvis - våga bita ifrån bättre.

      Och du, tänk om den där "han" faktiskt är en "hon".
      Det är något att fundera på.

      Kram och tack för alla fina kommentarer du ger mig!

      Radera
    2. Jo, tänkte på det efteråt varför jag skrev "han"...fördomar...så typiskt! Där lärde jag mig också!!!

      Radera
  2. Av en slump hamnade jag på din blogg idag. Googlade på "Gå-in-i-garderob" av alla ord bara för att jag skulle kolla om det fanns någon som översatt det vi håller på att bygga här hemma...
    Och sen blev jag fast. Jag har tillbringat 5 (!) timmar tillsammans med dig idag. Läst vartenda blogginlägg från början till slut. Det har jag ALDRIG gjort någon gång i hela mitt liv. Jag började blogga 2007 och de senaste åren har jag skippat att kommentera andras bloggar av två anledningar. Tycker inte att jag har tid och tycker att det många gånger bara blir ryggdunk och floskler. Men idag gör jag ett undantag (och jag har ju gubevars också läst att du efterfrågar lite action hos dina läsare ;)
    TACK för den fantastiska inre resa du gett mig idag!
    /Sussie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan "Sussie"!

      Oj, jag blir alldeles överväldigad!

      Att du tycker att det är såpass bra att du ger mig så mycket av din tid. Tack. Jag håller med dig om det där med många andra bloggar, och jag måste ju erkänna att jag i stort sett aldrig läser andras bloggar, just för att det inte roar mig. Jag är väldigt tacksam för de vuxna och mogna läsare som jag vet att jag har. Det är så väldigt mycket mer värt för mig än dessa som du uttrycker det " ryggdunkar och floskler"! Håller med dig.

      Och återigen tack.
      Hoppas du fortsätter titta in här och du, dela gärna min blogg till andra som kan tänkas gilla den!
      Hej hopp och ha en finfin måndag!

      Radera