onsdag 8 januari 2014

Kåt. Glad Och Tacksam:



Ska vi träffas ett tag till? 
Eller har ni tröttnat på mig?

Vi får väl se. 
Om det här inlägget får respons eller om det 
faktiskt är nu som det är dags att lägga ner.

Jaja, hur som helst.
Det har ju varit en massa ledigt. En massa dagar då jag har haft 
en massa tid att fundera på vad jag håller på med. När det gäller 
skriveriet alltså. Ska jag verkligen fortsätta köra huvudet i betongväggen? 
Igen och igen. 

Jag vet inte om jag vill och orkar. 
Jag fick mig en riktig käftsmäll nyss. 
Igen. Min fjärde i ordningen. 

Men kanske ska jag bara vara kåt, glad och tacksam att jag får svar överhuvudtaget. 
Jag har hört talas om dem som skickar in gång på gång på gång och aldrig hör så mycket som ett knyst. Jag får ju i alla fall svar. Men det hjälps inte. Det är inte nog för mig. Jag vill inte bara vara kåt, glad och tacksam. Jag vill ha ett POSITIVT svar. Hur svårt kan det vara? Säg bara JA era gamla pappskallar.

Jag fick det här mejlet tre dagar före julafton. EXAKT hur glad blev jag då?
Och som vanligt gick jag i däck av sådana här mejl. Och blev på pisshumör. 
Och blev pissledsen. Och blev som en rabiat tonåring i humöret.

Jävla redaktörsjävlar.
Jävla bokförlagsjävlar.
Jävla idiotmejl.
Jävla allt.

Så här tyckte den där redaktören att det var okej att 
skriva till en darrig själ som mig tre dagar för julafton:

Hej Carola!
Ledsen för denna sena återkoppling. Du har säkert redan gått vidare med ditt manus men jag ville ändå att du skulle få ett svar.
Vi är glada för att vi fick läsa din bok som vi tycker är intressant och har en bra vinkling men just nu har vi inte möjlighet att inleda ett samarbete. Vi tackar därför nej till erbjudandet. 

Med vänlig hälsning
Jävla skitredaktören som inte ville ha dig.
(nä, så stod det ju såklart inte. 
Det stod ju ett namn där. 
Ett fint och viktigt namn. 
Ett namnhelvete som jag har gått 
runt och haft i huvudet nu i flera dagar).

Varför kan de inte skriva lite mer? Typ, en liten hint om VAD det är som gör att jag nekas tillträde. Så att jag kan få en chans att ändra. Att skriva om. Att lägga till. Att ta bort. Ja, men vad fasiken som helst. Jag skriver gärna om, om det är det som krävs.

Jag vill ha svar på frågor som:

Hur långt är jag från att bli antagen?
Är det:
”- Du kan lika gärna lägga ner den här skiten” så långt ifrån.
Eller är det:
”- Nja, det är en intressant historia men den är skituselt skriven”.
Eller är det:
”- Det här var det sämsta vi läst på länge mohahaha-skrattar den jävla redaktören.

Eller vad menas det egentligen när man får såna här mejl. 
Som är så svåra att läsa och förstå. Vad står det egentligen. 
Jag fattar ju vad orden betyder, men jag fattar inte det som INTE står där. 
Det som står MELLAN raderna. Jag tycker att jag brukar kunna läsa mellan 
raderna. Men det här. Det är så jädrans svårt att tyda. Som om det är något 
slags krypterat språk. Där jag inte har knäckt koden.

Är det för att det är en sann historia jag skrivit? Är det därför som den ratas?
Är det för att det just nu ska vara galna skrönor om 50 nyanser av någons 
sexfantasier eller kanske om nån 100-åring som klev ut genom nått fönster 
och är helt osannolik. Eller VAD är det som gör att de inte vill ha MIG?!

Jag sliter mitt hår i förtvivlan.
Svär som fan gör jag också.

15 kommentarer:

  1. Klart du ska fortsätta att blogga o sen med din bok...härligt kämpat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt när ni tar er lite tid och skriver till mig. Jag blir väldigt glad! Tack Mia.

      Radera
  2. Som jag väntat ju!! Hela jullovet och inte ett inlägg;-)...Det är klart du ska blogga, LOVE it! Mer av allt tack! Långa texter, bilder på inredning, dagens outfit osv.
    Ha en bra dag! // Jenny

    SvaraRadera
  3. Lägg inte av! Du skriver fantastiskt bra och underhållande. Jag tillhör kategorin som i princip aldrig kommenterar bloggar. Du kanske har flera av den, av någon anledning. Men vi är inte mindre roade för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack! Vilken komplimang att en som inte brukar kommentera gör det. Jag blir väldigt glad. Jag bloggar ett tag till. Jag ser det som lite gratis reklam för mitt skrivande.

      Ha det fint du anonyme!

      Radera
  4. Fortsätt att skriva...jag tycker att du skriver bra. Kram

    SvaraRadera
  5. Du gör ju min dag med din blogg!! Du skriver roligt, träffande och ärligt. Stor like på det.
    Kram Linda
    Ps. Om det är någon tröst, när din bok släpps, för det kommer den såklart att göra, köper och läser jag den direkt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla "Linda"!
      Vet inte vem du är, men jag blir själaglad i alla fall. Eller jag kanske vet att det är "tvillingLinda"?
      Hur som helst så gör dina ord mig väldigt glad. Tack!

      Radera
  6. Hej Carola! Har väntat på ditt inlägg :) Klart du ska fortsätta att blogga...för att du ger så mycket...du skriver om saker som intresserar...Du är ärlig och rak!
    Men din bok...jag vet att den är suuuper bra och kommer den ut nån dag köper jag den givetvis! Jag älskar sanna historier det intresserar mig! Kanske kan du ge ut den själv? Då får du vinsten också för klart den blir storsäljare! ;)
    Kram på Dig och hoppas vi ses oftare! AnkiPe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla dina ryggdunkningar! Det är just sånt som driver mig framåt. I sommar ses vi kanske hos Karlssons om jag blir inbjuden förstås!
      Ha det fint Anki!

      Radera
  7. Klart vi ska träffas ett tag till....
    Har inte tröttnat på dig....
    Det var ett väldigt "klent" brev du fick från förläggaren- trodde nog också man fick lite mer återkoppling när man skickat in sitt manus. Men kämpa på, snart träffar du den "rätte". Kram Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tina!
      Ja, visst är de snåla med bokstäverna. Men ändå har jag förstått att jag ska vara glad att jag överhuvudtaget har fått svar. De flesta möts tydligen bara av radiotystnad. Det måste vara hemskt.
      Men jag hade önskat mig några rader till! En liten recension av VARFÖR de ratar.
      Men ack nej.

      Hej hopp!

      Radera
  8. Fortsätt att skriva. Jag skrattar, rycks med och förundras över hur du med ord lyckas trollbinda mig. Jag MÅSTE helt enkelt fortsätta läsa när jag ser en text av dig dyka upp. Ibland kan det också vara de där nejen som triggar en att bli sitt allra, allra bästa. Känslan av att "jag ska minsann visa er, era dj---ar". Du kan mohahaha-skratta åt dem sen samtidigt som du också tackar dem för att de triggade dig. Men snälla . ge inte upp!

    SvaraRadera