tisdag 9 april 2013

Ungar som Kungar:



Den här texten är inte min.
Men jag önskar att det var jag
som HADE skrivit den! 
Den är skriven av en barnpsykolog.

Jag gissar att vi är många – inklusive mig själv,
som får sig en tankeställare.Så läs:

Sluta behandla era 
Ungar som Kungar:
 
Bortskämda barn blir
ofta olyckliga som vuxna.
Det är lätt att bli engagerad och upprörd över barn som far illa.­ 
Det senaste året har debatten mest handlat om barn som växer­ 
upp i barnfattigdom. Ett annat växande problem som vi sällan 
pratar om är alla bortskämda barn. I mitt arbete som psykolog 
har jag mött många och de tycks bli fler och fler. 

Bortskämda barn far också illa och 
riskerar att som vuxna inte få ett bra liv.
Vår uppgift som föräldrar är att tillfredsställa våra barns 
behov av tid, kärlek, gränser, normer och värderingar och 
att förbereda­ dem för vuxenlivet. 

Barn kan ­aldrig få för mycket kärlek. 
Vi ska givetvis också respektera barns rättigheter och inte hämma 
och kränka våra barn. Men om vi alltid ställer upp på deras önskningar, 
låter dem få all uppmärksamhet och inte sätter tydliga gränser tar vi inte 
vårt föräldraansvar.
Barn som får allt de vill ha utan­ att anstränga sig kan få svårt att som 
vuxna förverkliga sina drömmar och mål i livet. Barn som behandlas som 
kungar kan få samarbetssvårigheter. De är inte heller alltid så lätta att leva­ 
med i ett äktenskap. Barn som får allt serverat kan få svårt att glädja sig åt allt livet ger.
Barn som behandlas som om deras­ behov är viktigare än alla­ andras blir 
ofta egocentriska.­ Föräldrar som till varje pris ­försöker undvika att barnen 
blir ledsna kan få barn som har svårt att hantera kriser och motgångar senare­ i livet.
Bortskämda barn behandlar många gånger föräldrar, 
lärare,­ förskollärare och andra som betjänter.
Varför ska de städa­ sitt rum? 

Föräldrarna kan ju få rut-avdrag om någon annan gör det. 
(Just här kände jag igen mina egna barn mycket, och jag skäms!).
Barn som inte behöver hjälpa till ­hemma lär sig inte att de har skyldigheter 
mot familj, vänner och samhälle.
Bortskämda barn har många gånger en skicklig försvarsadvokat i sina föräldrar. 
Det är kamraternas eller lärarnas fel när det uppstår en konflikt. Som vuxna­ kan 
de få dålig självkänsla och svårt att hantera konflikter.
Det har aldrig varit så lätt att skämma bort sina barn som i dag. 
Vi har råd att göra det. Vi själva köper det vi vill ha. Varför­ ska 
inte barnen då få allt de pekar­ på? Många barnrum ser ut som 
en leksaksavdelning på ett större varuhus.
Många föräldrar har dåligt ­samvete för att de arbetar för mycket. 
För att döva vårt samvete ger vi barnen en ny iphone i stället­ för 
det de behöver, men som kräver lite mer av oss – vår tid. Många 
orkar inte heller ­efter en lång ­arbetsdag ta konflikter. En del föräldrar 
är kompisar med sina­ barn. De leker, underhåller och ser till att barnen 
aldrig behöver ha det långsamt och tråkigt.

(Just DET är jag inte. En till kompis behöver inte mina barn. 
De har massor av kompisar. Men de har bara EN mamma!)
 
För några generationer sedan var barn måna om att uppträda så 
att de blev omtyckta av sina föräldrar.­ I dag är i stället många av oss ­
föräldrar ängsligt och överdrivet måna om att alltid vara ­älskade och 
omtyckta av våra barn. Vi styrs mer av våra behov än vad som är bäst 
för barnen. Det ingår i jobbet som förälder inte bara att villkorslöst älska 
sina barn utan också att stå ut med att inte alltid vara populär och omtyckt.
I debatten om föräldraskap, barns uppväxtvillkor och barns rättigheter 
behöver vi också­ framhålla riskerna med att skämma bort barn. 
Bortskämda­ barn blir många gånger inte­ ­lyckliga, ansvarstagande 
och ­socialt kompetenta vuxna.
Alf B Svensson

Jag kan säga att  för egen del så är det från och med NU väldigt slut med att tanka pengar av mamma och pappa. Ska det vara fikapengar, jojo-kortspengar, pizza- och godispengar, nyabyxorpengar, nyajackapengar och ja ni fattar. Då är det något helt nytt som gäller. Det nya stavas MOTPRESTATION och ARBETE. 


För Hugaligen, några bortskämda, odrägliga och drälliga ungar vill jag INTE ha. Det är INTE en gåva som jag vill att mina barn ska ha fått med sig hemifrån den dag de lämnar boet.  


5 kommentarer:

  1. Bra där! En tankeställare för många, även mej!
    Nä nu ska jag med sluta va polare med mina kids... vill inte heller ha några bortskämd och odrägliga ungar. Motprestation och arbete införde jag när de började få veckopeng men sånt har en tendens att rinna ut i sanden. Det får det vara slut på NU! :-)
    Ha en bra tisdag...
    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Ja, visst är det en riktig wake-up-text! Jag känner igen det där med veckopeng - i vårt fall månadspeng till de äldsta, men precis som du säger, det har en tendens att rinna ut i sanden. Men nu jädrars ska det blir ändring: Pengar = motprestation. Oj, oj, oj, vilka protester det kommer mötas av!

      Ha det fint!
      Kram C

      Radera
  2. Hahaha tur att man inte har några pengar att skämma bort barnen med, inte plockar jag efter dom heller,kanske jag gör något rätt iaf då? trots deras protester;)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Lotta!
      Jag vet ju inte vem du är, men jag är säker på att du gör en väldig massa "rätt" med dina barn! Bara att läsa ovanstående text och ta den till sig tyder enligt mig på en massa sunt förnuft. Så fortsätt du med att inte skämma bort dem!

      Fint att du tittar in här och lämnar ett avtryck!
      Kram till dig för det!
      Carola

      Radera
  3. Han är en klok man den där Alf B Svensson....Slog genast slag i saken häromkvällen och mina barn fick plocka in disken..OBS! endast sin egen tallrik, bestick och glas....oj oj vilken chock för min 11 åriga son som absolut tyckte "Att ska du ändra så här så måste du faktiskt förbereda mig i god tid innan jag ska börja göra saker här hemma..." Haha, vilken bortskämd unge- men älskar`n det gör jag/Tina

    SvaraRadera