onsdag 31 juli 2013

Tjafsa Inte:



 
Snälla. Fucka Inte Upp Mitt Liv I Onödan.
Vi hyr ju ut vår lilla lägenhet.
Veckovis till turister. Och det
går ju som smöret finfint.

Men ibland, och bara ibland så händer det att någon – nästan alltid kvinnan i sällskapet, vill ha ett skrivet kvitto. För att:

-         Det är mest bara för min egen skull, säger damen med ett ängsligt leende.

Men NEJ. NEJ. NEJ.

- Du vill inte ha något skrivet kvitto.
- Du vill inte ha något kvitto alls.
- Inte över huvudtaget. Varför förstår du inte det?

Sånt får man ju inte säga. Jag är ju inte dum. Jag vet ju det.
Men jag VILL säga till den där ängsliga kvinnan, tjejen eller tanten.
Hon som nervöst står och drar i sin tröja.

Jag vill inte ha några krångelpellar som ska ha en massa kvitton.
Vare sig de är skrivna eller oskrivna. Jag vill inte hålla på att deklarera
en massa inkomster och förklara och skicka in en massa papper till nån
himla pappersvändare. Kan inte turisterna för Guds skull bara hyra UTAN kvitto??

Jag har en väldig lust att surt säga:

-         Men hyr av nån revisor då, eller hyr av en rekorderlig paragrafryttare eller av skattemyndigheten direkt för Guds skull. Men hyr inte av MIG!

Ja, alltså allt det här säger jag ju inte. Jag bara står där och fånler.
Och säger såklart och precis. Och inga problem, kvitton det fixar jag.
Men jag TÄNKER ju att de är ena krångliga jäklar som håller på och
fuckar upp mitt liv med en massa onödigt pappersarbete.

5 kommentarer:

  1. Man undrar ju mest varför de ens vill ha kvitto?
    Ska de dra av för dubbelt boende i deklarationen eller på annat sätt mygla till sig skattepengar?

    Eller ska de ha kvittot att använda till den nya folksporten där man reklamerar allt i efterhand som har med semesterboende att göra, i förhoppningen att få tillbaka en slant via ARN och konsumentverket?

    SvaraRadera
  2. Mygla till sig skattepengar gör man ju inte för att man ber om kvitto, men kanske om man inte vill skriva kvitto:) Vad är problemet, man kan ju skriva utan att redovisa om det är så att du behöver sidan om pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fan är detta för svar? Det är OLAGLIGT att skattefuska och det finns ingenting som heter "sidan om pengar". Man gör rätt för sig. Speciellt om man har så mycket pengar. Herregud. SORGLIGT. Man skäms ju. Man kan ju undra varför Carola inte skriver kvitto. Är det pappersarbetet eller är det skatten du är rädd för?

      Radera
  3. har väl dåligt minne och vill samla sina liv/kvitton i nån kartong för att visa barnbarnen, fattar inte annars vad de ska med dem.. avdragsgillt semesterboende... men men, Veronica.

    SvaraRadera
  4. Ett råd :)
    Gör ett fint brev å ha ligg i lägenh å skriv hoppas ni trivts i härliga Ystad å att boendet varit till belåtenhet har ni nån önskan så framför den gärna blablabla så kan budget damerna sätta dit priset själva å ha i sin pärm :) finns nog många dännar ute som har järnkoll på sina köp som systrami ja tillhör väl den slarviga skaran som får skaka luren för å se va som finns på köpkontot.

    SvaraRadera