onsdag 3 oktober 2012

Rysande obehaglig:



Ibland stöter jag på människor som jag bara inte står ut med. Jag antar att det händer dig också nån gång. Jag tycker att en del människor beter sig som idioter och jag känner ett rysande obehag i största allmänhet. Ofta utan att kunna sätta fingret på vad det är jag inte gillar hos personen. 

Jag brukar i alla fall roa mig med att försöka hitta något försonande drag hos dessa personer. Mest för min egen skull.

Visst finns det väl något man kan tycka om eller uppskatta hos just den man ogillar så mycket, brukar jag försöka tänka. Sen brukar jag – eftersom jag har pluggat en del psykologi – försöka tänka att det är ju såhär; att det man ogillar mest hos någon annan är för att just det obehagliga och det obestämbara som man ogillar så mycket, är det som på något vis speglar en själv.

Jag veeet!!

Nu snackar vi very deep shit navelskåderi här.
Men ni hänger med på hur det här hänger ihop och hur jag tänker ändå, hoppas jag.

Jaja, hur som helst. Jag lyckas faktiskt ibland med mitt lilla tankeprojekt.
Typ: visst resonerar han som en komplett idiot men han är i alla fall trevlig att prata med. Eller: hon är visserligen dryg så det räcker till men antagligen är hon bara osäker. Ja, sådär brukar jag hålla på och tankekullerbytta mig i huvudet.

Men det finns en person - som jag inte ens har träffat IRL - men som jag ändå inte har lyckats hitta något endaste litet försonande drag hos. Det är den här Gunilla Persson i Svenska Hollywoodfruar. Vad är det men den människan som gör att hela jag fylls med ett våldsamt obehag?

Jag har försökt titta på programmet, för att rent psykologiskt hitta sidor hos henne som jag kan, om inte tycka om så i alla fall acceptera. Men nä, ta mig fasiken, jag hittar tyvärr inte en enda förmildrande omständighet hos henne.

Jag skulle så gärna vilja hitta något bra hos henne. Så att min hemmasnickrade teori om att alla människor har något som man kan gilla skulle fungera. Men jag måste erkänna att jag går bet på just henne. Det finns absolut inget jag gillar hos detta tomrum till människa.

1 kommentar:

  1. jaha...då var det slut på kommentarerna från Guuuuunilla Päääääääääääärrrrssssåååån... nu blir det istället bara andra blondinkommentarer:) Skämt åsido, håller helt med dig - det är verkligen något som tickar igång aggressioner djupt inom en när man ser denna människa, eller vad det nu är, för mänsklig är inte något epitet jag skulle ha nyttjat vid omnämning av henne direkt. Men i vilket fall som helst så är det faschinerande att höra henne komma med den ena grodan, läs paddan, efter den andra. Det kanske är så att hon egentligen är rätt smart för hon verkar ha fattat att all publicitet är god publicitet - sen vad hon ska tjäna på detta vet jag inte. Freakshows finns det dock gott om så hon lär bli inringd till program som behöver öka tittarsiffrorna lite, så en del slantar blir det nog ändå...

    SvaraRadera