lördag 6 oktober 2012

Parkeringsböter? Bah. Inte jag inte:



Häromdagen klarade jag mig från en fet parkeringsbot. 
Eller från två feta böter faktiskt. 

Jag hade ställt mig helt galet, bara för att jag hade så himla 
bråttom in till nån sliskig skattejurist. En dryg och rätt otrevlig 
rackare som förstås har backslick på håret och en hal attityd i huvudet.
Jaja, jag var i alla fall glad att jag slapp p-böter när jag kom ut från slemproppen.

Åker vidare till vår trevlige advokat Hans. Han håller till nere vid Börshuset. 
Jamen alltså där är det ju lögn i helsike att få en parkering. Så jag ställer mig lite tokigt kanske med bilen. 

Ja, inte vet jag, men jag fickparkerar i alla fall på de där konstiga 
vita sträcken som går rakt över gatan och som folk envisas med att gå över.
Herregud vad folk krånglar, det finns ju en massa andra ställen att gå på.

Jaja, jag sätter för säkerhets skull på varningsblinkersen på bilen. 
Jag menar, så att ingen av de där som prompt måste gå där jag nu 
har parkerat, missar min bil och kanske stöter till den.

Jag springer snabbt som ögat upp till Hans och lämnar över en bunt papper. 
Men han är ju så himla trevlig denne Hans. Så vi står och småpratar om lite 
ditten och datten. Vi hinner avhandla allt från fjuniga och dryga skattejurister till silikoninsprutade läppar.

Jäklars, kommer jag på mitt i en mening, jag måste sticka. Jag har parkerat lite dumt, 
ropar jag som förklaring över axeln till den förvånade Hans när jag tar trappen ner i långa varannanklivssteg. 
Kommer fram till bilen och – Tada – Ingen p-bot. Sicken lycka.

Det är då jag kommer på det.
Alltså:
Varje p-bot är ju värd 700 kr. 
Eller hur?

Eftersom jag nu har klarat mig från två sådana så betyder ju det att jag idag har
tjänat 1400 kr i ren bonus. 
Eller hur?

Som jag med gott samvete istället kan lägga på shoppingkontot. 
Eller hur? 

För visst är det väl just så man måste räkna sina vinster och förluster här i världen. 
Eller hur?



1 kommentar:

  1. Succé! Ny jacka till vintern kanske, eller varför inte ett par trevliga stövlar/boots?

    Ha en underbar lördag!
    Kram Lina

    SvaraRadera