torsdag 25 oktober 2012

Kärnfamiljsgegga:



Jag var på ett kvartsamtal för en av våra flickor för ett tag sedan. 
Hon hade fått en ny lärare och denne nye lärare ville lära känna 
oss föräldrar genom ett extra litet och informellt möte. 
Supertrevligt initiativ, tyckte jag.

Jag kommer in i mötesrummet och möts av ett vänligt:
- Välkommen-och-varsågod-och-sittfras. 

Sen säger hon som första fråga:

-         Är familjen hel?
-         Eh, ja hur menar du då, undrar jag konfunderat.
-         Jo, jag undrar om mamma och pappa lever tillsammans.
-         Jo, ja, det gör vi, svarar jag lite förvånat.
-         Så ni är alltså gifta?
-         Ja, sen nästan 20 år tillbaka, säger jag lydigt.
-         Hm, bra… bra, mumlar hon lite för sig själv medan hon antecknar något.
-         Varför undrar du det, kan jag tillslut inte låta bli att fråga.
-         Jo, det här frågar jag alla som kommer. Det är bra att veta om familjen är hel. 
        För det kan påverka skolresultaten.
-         ??

Alltså; motsatsen till hel är väl ändå trasig. Eller hur? 
Trasig i den här bemärkelsen och som hon nog väljer att tolka det betyder att vi som är gifta och lever i någon slags lycklig kärnfamiljsgegga är bättre lämpade att ha barn då. 
Eller?

Jag minns just inte vad resten av det här samtalet handlade om. 
Jag satt bara och tänkte på de barn i vår dotters klass som inte 
skulle kunna svara ja på frågan om deras familjer var hela. 

Jag blev helt beklämd när jag tänkte på dotterns söta, rara och fina 
små flickkompisar som tillbringar mycket tid hemma hos oss. 
Dessa flickor är helt ljuvligt mysiga. Det finns inget trasigt eller  
ohelt över dessa fina småtjejer.

Jaja, kanske gör jag en höna av en fjäder.
Men är det inte ganska dumt, elakt, olämpligt, 
korkat och allmänt inskränkt att anta att barn som 
växer upp i icke hela familjer skulle ha det sämre. 

Och vad då hela familjer? 

Vilken idiotisk benämning. Jag tror att det många gånger kan vara precis tvärt om. 
Jag tänker att vi som lever i dessa fina kärnfamiljsidyller är helt slut av alla krav och 
måsten. Medan icke hela familjer har mammor och pappor som har fått möjlighet att 
vila upp sig, längta och sakna sina barn den vecka eller den tid dessa barn inte bor 
med ena föräldern.

Det här är ju bara min teori, jag kan ju ha fel. Förstås.

Ja, inte vet jag. Men jag tyckte bara det var en ovanligt korkad fråga. 
Jag blev ganska paff när den kom. Och lite beklämd och ganska fundersam 
när jag traskade hemåt sen.




11 kommentarer:

  1. Upplys henne om "att denna familjen hade varit mycket trasig om den hållit ihop. Tack vare separation i tid, har vi den bästa av relationer för både mig H och framför allt annat för F. Den sistnämnda som är viktigast i sammanhanget har du ju träffat, och vad jag kan förstå så upplevs han inte direkt trasig" Det kan du hälsa henne!

    Konkret exempel! Kram på sig!
    Lina :-)

    SvaraRadera
  2. An interesting discussion is definitely worth comment.
    I believe that you should publish more about this subject matter, it may not be a taboo subject but generally
    people don't talk about these topics. To the next! Best wishes!!

    Feel free to surf to my web page :: read what he said

    SvaraRadera
  3. Excellent site. A lot of helpful information here. I am sending it to several
    friends ans also sharing in delicious. And obviously, thank you in your sweat!


    my weblog: from this source

    SvaraRadera
  4. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to far added agreeable from you! By the way,
    how could we communicate?

    Feel free to visit my blog post swimwear for women over 40

    SvaraRadera
  5. Hi there, You have done an incredible job. I'll certainly digg it and personally recommend to my friends. I am sure they'll be benefited
    from this web site.

    Here is my web blog :: home laser hair removal

    SvaraRadera
  6. This is my first time pay a quick visit at here and i am actually
    pleassant to read all at one place.

    Also visit my homepage :: top article

    SvaraRadera
  7. I blog quite often and I really thank you for your
    content. The article has really peaked my interest. I am going to
    bookmark your blog and keep checking for new details
    about once per week. I subscribed to your Feed too.


    Feel free to visit my blog post :: enquiry

    SvaraRadera
  8. It's very straightforward to find out any matter on net as compared to books, as I found this piece of writing at this site.

    Look into my website :: homepage

    SvaraRadera
  9. Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit and sources back
    to your webpage? My website is in the exact same niche as yours and my visitors would definitely benefit from some of the
    information you present here. Please let me know if this ok
    with you. Thanks!

    Feel free to surf to my page; her explanation

    SvaraRadera
  10. What's up mates, its wonderful piece of writing regarding teachingand completely explained, keep it up all the time.

    my web page - moved here

    SvaraRadera
  11. Hmm it appears like your site ate my first comment
    (it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your
    blog. I too am an aspiring blog writer but I'm still new to everything. Do you have any suggestions for beginner blog writers? I'd really appreciate it.


    My weblog: This Website

    SvaraRadera