torsdag 27 mars 2014

Ett Liv Utan Calle:



Man träffar högst en handfull 
sådana som Calle genom livet. 

Fler är de inte. 
 
Och en del av oss, sådana som väljer att aldrig bjuda in 
nya människor i sina liv, sådana som aldrig vågar utsätta 
sig för det okända, de träffar aldrig en sådan pärla, en sådan 
Ljuvlig Ljuvel som Calle var. Men vi andra, vi som vågar öppna 
upp, vi får den stora ynnesten att vara en liten del av en sådan 
människas liv för en liten stund.

Han var allt det man själv ville vara. 

Han hade ett djup som få vågar ha och ännu färre vågar visa. 
Han hade humor som aldrig var billig eller plump. Han var en 
sådan person så om jag trodde att det på allvar hade fungerat 
så hade jag gjort det som jag sa till honom en gång. Den gången 
när han skrattande sa att han var lyckligt gift med Rolf. 

Men att han tackade för komplimangen. 
Mina något udda ord till honom var: 
 - Jag skiljer mig och byter kön för din skull Calle!

Han skrattade högt och tyckte 
att det var en fin komplimang.

Det var sådant man kunde säga till honom. 
Och ja, jag var förälskad i denne man. 
Jag var förälskad i hans själ och i hans hjärna.

Jag skriver inte det här för att Calle är död, eller för att 
det är sådant man kanske ska skriva om någon som nyss 
gått bort. Jag skriver det för att det är alldeles och på riktigt sant.

De av oss som hade den stora lyckan att få känna Calle, 
få vara lite nära honom, få fika ihop, få gapskratta åt hans 
dräpande kommentarer, få klia sig i huvudet åt hans underfundiga 
funderingar, vi som fått sitta med honom i långa, långa Olof Viktorsfikningar 
vi vet att det inte kommer finnas en till som denne man i våra liv.

Aldrig kommer en sådan man komma i min väg igen.
När jag tänker på det suger det till i magen av sorg och saknad.

Vi hade kilometerlånga brev som vi skrev till varandra. 
Inte sällan på sena nätter. När det kändes som om det 
bara fanns han och jag i hela universum. När jag skrev 
om saker som gjort ont, när han svarade mig med sin klokskap. 

Kungen av ord. 

Det hände att jag grät över gamla sorger när vi träffades, 
han lät mig alltid blir klar, han försökte aldrig trösta. För vad 
fanns det att säga när själen hade ont. Han var den klokaste 
av de kloka. Han förstod att bara sitta tyst och hålla hand. 

Tack snälla du, för att du lånade mig din hörsel 
och din hand när jag behövde det som mest.

Vi avhandlade mitt manus i långa, långa haranger av skrivna ord. 
Han puttade mig framåt, han bromsade mig när jag var för ivrig, 
han kritiserade mig när jag behövde det. 

Hur ska det gå nu? 
Hur ska jag vilja och orka och kunna 
fortsätta på Bokstavsvägen alldeles för mig själv.

Hur kunde du bara gå och dö? Jag behövde ju dig.

Tack för allt du älskade Calle.

Så här vill jag minnas honom. Glad och frisk. Eller kanske...

...iklädd solglasögon när vi kör min Porrbil. Och han är skrattande glad...

...eller kanske när han hjälper mig i timslånga sittningar med alla orden. Tack för allt.


3 kommentarer: