måndag 26 november 2012

Psykolog vs Rivjärn:



När jag var yngre så var min högsta 
dröm alltid att plugga till psykolog. 

Nu räckte inte mina halvdassiga medelmåttsbetyg 
till att komma in på just psykologprogrammet på universitetet. 

Så det fick bli mitt second choice när jag valde utbildning istället. 
Men jag läste i alla fall så många poäng man bara kunde ta utan 
att gå själva psykologprogrammet. Jag tror faktiskt att jag har läst 
alla fristående högskolekurser som finns inom just det ämnet. 

Det är ju ett så himla skitkul och intressant ämne. 
Att gräva ner sig i hur och varför folk – och jag själv också för den delen, 
uppträder och beter oss som vi gör. Riktigt djuplodande navelskåderi. 
Det är smaskens det!

Men det jag tänkte komma till var, att det var nog en jädrans tur 
att jag inte blev psykolog ”på riktigt”. Stackars mina patienter om 
de hade fått mig som doktor. Jag märker att jag är alldeles för 
resultatinriktad för sånt stillsamt lull-lull. 

Nej, jag är nog mera Pang På Rödbetantypen.

En sådan här nedanstående quickfix är kanske 
inte vad man vill höra när man mår dåligt:

- Nämen för Guds skull människa, nu får du väl ta dig i kragen.

Eller den här korta och käcka: 

-         Jamen Herregud, skärp dig.

Eller varför inte den helt opsykologiska: 

-         Äsch, glöm den där gamla skiten nu så gör vi något kul istället.

Mina hemmasnickrade finfina råd fungerar ju 
inte sådär jättebra i verkligheten. Jag skulle bli 
väldigt ledsen själv om någon kastade såna 
heldumma och idiotkorkade floskler på mig. 

Om jag hade tagit mod till mig och berättat 
om något som slet och rev i min själ.

3 kommentarer:

  1. Precis så skrev du till mig ang. Murphy. Men å andra sidan så uppskattar jag mer pang på rödbetan än ingen respons eller tyck synd om-attityd! Det hjälper ju inte att gräva ner sig mer än ett litet tag innan man slickat sina sår en stund,sen är det bara att resa sig igen. De flesta problemen vi har är ju trots allt i-landsproblem. Vi saknar er och hoppas det går framåt med byggeriet. 5 stora varma kramar till er som tack och lov fortfarande är Skånebor. Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej Fina J!
    Vi vet ju (tyvärr) vad ni går igenom. Vi lider med er. Vi vet precis hur jobbigt och hemskt det känns. Den där Murphy. Men nästa gång J. Ge Inte Upp. Tänk på något annat (jag vet ju att det inte går så bra att göra just det, men försök). Fika. Drick vin. Kom hit. Var med oss. Eller bara gör något annat för stunden. Något som skingrar tankarna lite ändå. Vi tänker på er massor.
    Finns det något vi kan göra för er?
    Lika många kramar tillbaka till er. C

    SvaraRadera
  3. Ett annat alternativ är ju att bli KBT terapeut, som jag blev (till slut). Där är det "Situation-orsak-konsekvens" som man jobbar med.

    Från Hurtig

    SvaraRadera