onsdag 14 november 2012

Löjligt litet kyffe:



Ni som har hängt med en stund här vet ju 
vad som händer med köp- och säljerier 
och hus och flytt och sånt för oss. 
Då vet ni ju också hur vårt förra hus såg ut.

Vårt förra hus som ju var så litet och så futtigt så det var ju bara inte klokt. 

Hujedamej vad trångbodda vi har varit. 
Huset som vi sålde i förra veckan är ju 
på bara dryga 500 kvm. Plus tre lägenheter. 
Vilket blir en sammanlagd yta om 700 kvm. 
Ja, men det förstår ni väl alla att ett sånt litet 
ynkligt och löjligt kyffe endast duger till en enda sak.

Tycker nya ägarna.

De nya ägarna har köpt det som… som…
… ja, sätt dig ner nu så ska du få höra.

Och håll gärna i dig i stolen när jag berättar:

De har köpt det som sommarstuga.
Dessutom betalade det sitt
lilla futtiga sommartorp kontant.

Jamen hur är det möjligt.
Folk har så jädrans mycket pengar
så man tror nästan inte att det är sant.

Men.

Är deras ögon lyckligare än mina?
Är deras blickar fyllda av mer glädje än mina?

Nej, det är jag helt övertygad om att de inte är.

Jag tycker mig kunna se.
Att de är lurade.
Om de tror på fullt allvar.
Att lycka kan köpas för pengar.

Jag tänker lite på att det finns en del
människor som är så himla fattiga.
Allt de har är pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar