torsdag 29 november 2012

Jul o Familj:



Åh!
Bara 24 dagar kvar till 24 december.
Som det hade varit ljuvligt
att komma bort denna jul.

Just denna jul när allt är så galet rörigt här hemma.
Just denna jul när vi mer eller mindre bor i flyttkartonger.
Just denna jul när vi är utan ordentliga husgeråd.
Just denna jul när vi är utan allt det där som man behöver vid jul.

Det saknas pepparkaksformar, glöggmuggar, skinkpinnar och sillskålar.
Allt sånt som jag inte har denna jul. Jag hinner inte handla allt heller.

Men just det ljuvliga med att fira jul hos släkt kommer inte att hända.
Ni som har släkt som ni kan vara tillsammans med under jul, ni är verkligen
lyckligt lottade ni. Njut av det. Gläds åt det.

Vi är ju såklart en stor och fin familj själva.
Men det här med att få komma bort när vi bor så rörigt,
speciellt denna jul hade varit som en skänk från ovan.

Men Tomas har tyvärr inga föräldrar i livet. Och inga syskon.
Jag har just inga syskon jag heller.

Men vi har tre underbara flickor!
Och det är det inte alla som har.
Så vi känner oss nöjda ändå.

Men en liten uns av mig hade velat
sova i ett riktigt hem.
Äta julmat från ett riktigt kök.
Sitta vid ett riktigt bord.
På en riktig stol.

Men jaja, vad är väl en bal på slottet… och det kommer ju andra jular.
Eller hur!
När vi kommer ha allt det där.
Hemma hos oss själva.
Så länge så gör vi så gott vi kan med det vi har!

3 kommentarer:

  1. Kan slå vad om att just denna jul är den Ni kommer minnas bland alla fina jular.
    Härligt rörigt och mysigt!

    Jenny

    SvaraRadera
  2. Julafton firar Yvonne och jag på landet med största delen av familjen...alla syskon är dock inte där, men det är just så ibland med syskon sorgligt nog. Däremot så har vi ett "riktigt" hem (om man nu menar att riktigt innebär möblerat och utrustad med ugn och julpynt:)som ni gärna får gästa juldag o annandag - sängplats finns för er alla naturligtvis även hund och katt. Ni är så hjärtligt välkomna för julmys om ni känner för det:)
    Kramar JoY

    SvaraRadera
  3. Carola, jag vet att jag är feg, men jag har svårt att säga emot familjetraditioner som gäller ett år här och nästa där. Som läget är i dag vet jag bara att min Anna kommer hit julafton.
    Kalle

    SvaraRadera