måndag 18 november 2013

Jag Säger Upp Mig:



- Hur mycket ska man orka?
- Hur mycket är det meningen att man ska stå ut med?
- Är det bara jag som känner att tonårsbarn tar för stor plats i en familj?

När jag och Tomas träffades för många år sedan var jag en ung och väldigt naiv 23-åring. 
Vi var galet förälskade i varandra. Vi är fortfarande galet förälskade i varandra. Vi lyckades efter många sorger och bedrövelser få tre underbara flickor. Och ja, vi var lyckliga över våra fina barn. 

Men nu. 
Jag är så trött. 
Jag är så sliten. 
Jag är så urbota less på 
tonåringar som inte beter sig snällt.

Är det bara jag som blir så ledsen att jag gråter över deras beteende.
Är det bara jag som tänker desperata tankar.
Är det bara jag som känner att jag vill ut från det här. Att jag inte vill och orkar mer. Är det bara jag verkligen. Eller är det bara jag som vågar säga det som ni andra ibland tänker.

Jag är ganska sliten mentalt. Och ja, säkert har det att göra med att Tomas och jag har varit ensamma om att ta hand om våra barn i 15 år. Och då menar jag verkligen ensamma. Aldrig har vi fått spontan barnvakt. Aldrig någon som kommer och avlastar oss. Det har hänt (jag har dock slutat beklaga mig eftersom det inte får önskad effekt) det har hänt, att jag sagt något till någon som jag trodde stod mig nära. Att jag har sagt att jag är så sliten. Svaret?:

 – Men ni som har det så bra, och som har så gott ställt och allt!

Det handlar för Guds skull inte om pengar!!
Det handlar om allt annat än just pengar!!

Jag har slutat säga något. 
Något dog inuti mig av svaret jag fick.

Jag menar inte att klaga. Och jag älskar våra barn. Tro inget annat.
Det är ju vårt val, det är ju våra barn. Men att det kunde bli så här jobbigt.

Att mötas av sura blickar. Av snäsiga svar. Av ständiga påhopp om alla fel vi gör. Att väldigt, väldigt sällan få någon som helst uppskattning. Att bråka, skrika, gråta, argumentera och tjafsa om allt från busstider, till när man ska vara hemma, till skola, kompisar, hur man beter sig mot andra i en familj, hur man behandlar en 6-åring, hur man tar hänsyn och visar uppskattning.
Att inte få uppskattning när man kör 15 mil för att hämta tonåringar. När man hämtar från skolan för att det regnar. När man låter barnen ha det avgörande svaret om vart vi ska flytta. Och sen får man det slängt i ansiktet att det inte är deras fel att de kommer hem på tok försent eftersom alla kompisar bor i Malmö. Att Ystad suger. Att allt är fel, när det var de själva som fick vara med och besluta. Jag vill inte, och jag orkar inte vara nån slags mental spypåse längre. Jag har gjort så gott jag har kunnat. Och det har inte räckt till. Ingen kan göra mer än sitt bästa ändå.

Kanske är det vårt eget fel. Kanske har vi missat något i deras uppfostran. Vi missade kanske det här med hänsyn, vänlighet, omtänksamhet och snällhet. Snällhet är underskattat.
Hur man är snäll. Att vara snäll verkar inte vara så himla vanligt längre.

Jag vill inte mer.
Jag orkar inte mer.
Jag tänker ibland – och det har jag sagt till Tomas,
-         Du, vi skiljer oss. Så skaffar vi en lägenhet som vi kan växelbo i.
Så får vi bägge lite semester från bitchblickar, från elaka kommentarer, från ständiga bråk, från allt. Så kan vi träffas på sidan om du och jag. Som allt var när vi träffades. När vi var galna i varandra.

Jag har tänkt på det här.
Jag tänker att jag ska säga upp mig. Jag ska säga upp mig
som projektledare för det här omöjliga uppdraget.

Tjänsten som projektledare, piga, städerska, kassako, 
chaufför, kokerska och mental spottkopp är härmed ledig.

Vill du söka tjänsten?
Glömde jag säga att det är obetalt arbete.
Glömde jag säga att det är ideell verksamhet?
Glömde jag säga att du kommer få slita arslet av dig?

6 kommentarer:

  1. Ja ensamt är det...och ni är inte ensamma om problemen...och att aldrig få avlastning...att vilja säga upp sig...mm. :) ♥
    Kram från mig som förstår dig

    SvaraRadera
  2. Har en som inte säger flasklock istället...här är det bara jag som skriker allstå...också väldigt mentalt tröttande eftersom det var det som jag lämnade en gång för många år sedan, han har alltså ärvt det av sin far. Mycket, mycket irriterande!

    Fast jag tror att det går över...snart!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig!!!! Men det är ingen som vågar såga något :( det är så skönt med din blogg för du är så förbannat ärlig och det gör att man inte känner sig så ensam i sitt tänkande om saker o ting.
    TACK !

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag är precis inne i början på tonårsperioden med mina barn men känner mig så maktlös, värdelös, oduglig mm som mamma emellanåt. Man känner att man kan gå genom eld för sina barn och gör verkligen ALLT för att de ska få det så bra som möjligt......Kände mig verkligen nere för några veckor men köpte då en bok som heter "Släpp taget och håll i". Ganska självklara saker stod i boken men den gav mig lite perspektiv....Kram på dig/Tina

    SvaraRadera
  5. Så befriande skönt att läsa att det finns fler som känner så här! Vi är nog många! Man vill klara allt och vara en bra mamma men känner sig för det mesta ganska värdelös. Det är hemskt att gråta så här, på grund av ett älskat barn, känner nästan skam. Gäller att härda ut och kämpa vidare. Tiden går och dom mognar som människor. Dom har för mycket hormoner och krav på sig från skola kompisar att se perfekta ut att vara med öveallt att vara populära! Det är vad jag tror utifrån min tonåring! Man blir en boxpåse för hon vet att jag älskar henne ändå!

    SvaraRadera
  6. Jag lovar att det hjälper att säga upp sig. Dagens ungdomar är bortskämda med att vi fixar allt, jag satte stopp för det. Det blev mycket bättre, självklart hämtar och lämnar jag men går bussen, då blir det den. Dem kan hjälpa till hemma, annars blir det inte den dyra jackan dem önskat. Tror vi behöver sätta ner foten och inte vara deras kompis, det hjälper inte dem i längden. Och man kan sluta laga mat och handla, fungerar det också. Och som sagt bara för man har bra bostad, fin bil, pengar på banken så måste inte livet vara lätt, så var nog den dummaste kommentar jag hört. Att få lämna barnen och kunna ta en fika el gå på bio själva är guld värt. Med tanke på att ni har en som är 15 så borde hon kunna passa dem andra, dem behöver ta ansvar och ha "tråkigt" ibland. Lycka till:)

    SvaraRadera