tisdag 26 november 2013

Facebook-Äckel-Lycka:



Ni vet hur det är på Facebook.
Där är alla lyckliga nästan jämt.

Och jävlars vad det bakas där.
Och jävlars vad det plockas svamp där.
Och jävlars vad det är lyckliga förhållanden där.
Och jävlars vad…ja men ni fattar.

Varför håller folk på så?

Varför ska allt vara så fint och så snällt. JÄMT.

Och man älskar varandra till höger och vänster där på Facebook.
Det skickas cyberkramar och det skickas cyberhjärtan hit och dit.
Jag kan inte göra cyberhjärtan och kanske är jag bara bitter och 
avundsjuk på dem som kan. Fast kom inte och försök lär mig sånt 
trams. Jag hatar cyberhjärtan.

Men allt är väldigt fint där. 
Och bra. 
Och lyckligt. 
Och happy. 
Och man är såklart en underbart lyckad individ också.

För att man ju är en så jädra snäll människa.
För att man ju är en så jädra fin människa.
För att man ju älskar allt och alla och vill allt och alla väl.

Och det är ju bra. Att man tänker så, menar jag. 
Om man nu verkligen tänker så. Och inte gör all 
den här teatern för att måla upp en bild av en 
verklighet som sällan finns.

Men nu ska jag tala om en sanning för dig som älskar allt och alla.
Och för dig som ALLTID har superhappyhappy statusuppdateringar:

– Du är så jäkla taskig mot dina vänner!!
– Lägg ner den här teatern du håller på med!!

Det är inte snällt att måla upp en totalt sprickfri fasad för sina vänner.
Det är inte snällt att låta påskina att ni har det fantastiskt i er familj jämt.
Det är inte snällt att bara och alltid lägga ut de mest fantastiska bilder
(gärna i motljus) på allt du gör, där du själv alltid ser perfekt ut också.

Ta och tagga ner.

Var SNÄLL mot dina vänner på RIKTIGT istället.
Lägg ut den bistra sanningen. Om du vill berätta och
dela med dig av ditt liv till dina vänner så är ju det bra.
Men var då för Guds skull ärlig!

Låt dina vänner som du skickar så mycket kramar 
(eller kanske skickar du till och med Kramizar) och 
hjärtan till dina vänner, låt dem få andas ut.

Låt dem få tänka att: 
- Åh Herregud, vad skönt det är inte bara 
jag som har ett miserabelt liv emellanåt.

DET är riktig kärlek till sina vänner och
DET är riktig omtanke om sina vänner.

Tycker jag.

Så sänk garden.
Så sluta putsa på fasaden.
Så slappna av lite.

4 kommentarer:

  1. Kunde inte ha sagt det bättre själv!!

    SvaraRadera
  2. Det är därför jag läser din blogg...du skriver om allt...både glädje och sorg...klart ingen kan vara lycklig jämt! Det säger ju sig självt! ;)

    Kram Anki Pe

    SvaraRadera
  3. Hear hear som de säger i det brittiska parlamentet :) kram från blondinen med bettfenan

    SvaraRadera
  4. Skulle precis skriva "hear hear" men det har ju nån redan gjort... Taskmörtar är vad dom är, alla lyckliga_statusuppdaterande_facebookaddicts

    SvaraRadera