lördag 2 november 2013

Freudiansk Felsägning:



Freudiansk felsägning. 
Vet ni vad det är? Nähä.
Men ni vet vem Freud var då? Nähä.

Då förklarar jag lite kort: 

Freud var psykologins ”fader” eller ja, nåt åt det hållet för att förklara det kort. 
Han lade grunden för bland annat psykoanalysen. Ja, jag vet att det kanske låter 
både högtravande och långtråkigt. Men det ÄR det inte!

Psykologi är nog det roligaste ämnet jag någonsin pluggat! 
Och då har jag ändå pluggat en del. Och det absolut mest 
intressanta ämnet jag pluggat också. Jag verkligen njöt i fulla 
drag av varenda föreläsning, varenda bok (och då var ändå 
hela psykologikursen på engelska, men jag njöt ändå!). 
Orden, tankesättet alla diagnoserna, ja hela idén med 
psykologi tilltalar mig. Mycket.

Lite läskigt är det dock när man läser om alla olika diagnoser/sjukdomar/tillstånd. 
Såsom till exempel psykopat, sociopat, narcissist och ja, alla de olika mänskliga 
störningar som finns.

Och så inser man lite förskräckt att man är lite av allt det där.
Lite psykopat här, lite narcissist där och ja, man kvalar in lite
lätt både här och där.

Och du, om du nu tänker att nänä, inte jag inte.
Då är du antagligen en person med narcissistisk 
personlighetsstörning eller kanske har du en grandios 
självbild eller ja, du fattar.

Det är fullt NORMALT att tycka och tänka att man har lite störningar.
För den som inga störningar tycker sig ha, jisses den personen har VÄLDIGA störningar.

Ok, i alla fall då, den här Freud, han var kan man säga själva grunden till psykologin i modern tid, för att göra en lång historia kort. Från honom kommer då begreppet freudiansk felsägning.

En freudiansk felsägning är 
när man säger något helt galet. 

Ni vet, som den där kände journalisten som i direktsändning sa ordet fitta. 
När han skulle säga ficka. Enligt Freuds teori beror det på att man säger 
det man tänker på och det man önskar sig och längtar till.

Jag har ju också gjort en och annan Freudiansk felsägning.
Eller en och annan, jag har gjort en hel drös med freudianska felsägningar!
Det är ju kanske inte så kul just när man säger dem. Men när man liksom har 
svalt skammen och förtreten så är dessa felsägningar ganska roliga.

Har du nån liten skojig freudiansk
felsägning att bjuda mig på kanske?

Men nu kom jag ju på! 
Vill ni göra ett litet test här?!

För att se om du själv (fast den som har psykopatiska drag tycker ju själv att den är helt frisk), men vi andra som är skapligt vettiga i skallen. Vi KÄNNER säkert någon som kvalar in på detta testet. Prova så ska du se!



Ok, själva testet då. 
Du ska ge 1 poäng om det stämmer bra in på personen. 
Och 2 poäng om det stämmer mycket bra in på personen.

Här kommer det:



Medicinska fakta om Psykopati:
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl, och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.
  1. Ytligt charmig
  2. Förhöjd självuppfattning
  3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad
  4. Ljuger utan skrupler
  5. Bedrägligt beteende samt manipulativ
  6. Saknar ånger
  7. Har haft många ytliga förhållanden, dock inga långvariga
  8. Bristande empati
  9. Har en livsstil där man utnyttjar andra
  10. Bristande självkontroll med lättväckt aggressivitet
  11. Har haft många sexuella partners
  12. Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
  13. Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
  14. Impulsivt beteende
  15. Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller inom jobb
  16. Tar inte ansvar för sina handlingar genom livet, skyller på andra
  17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
  18. Kriminella handlingar, t.ex. bedrägeri, urkundsförfalskning, hot, våldsamt beteende mot egna barn
  19. Överträdelse av villkorad frigivning, nya kriminella handlingar under permission
  20. Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott såsom: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet.

Hoppas du orkade göra testet. 
FAST det här ska vara en lättsmält och lite 
blajig not-so-feel-good-blogg så kunde jag 
inte låta bli att ge er detta.

Och DU! 
Glöm inte bort att ge mig lite feedback på om du 
också gillar såna här inlägg. Eller om du nu hade 
nån Freudiansk felsägning att komma med!

Hej Hopp!!




1 kommentar:

  1. Ja, det är ett väldigt intressant ämne, håller med ;D

    Gjorde testet..är ingen psykopat JIPPPIIIII!!! hehe

    Ja, uj, uj, uj dessa felsägningar som man sagt...ibland undrar man vad folk egentligen har tänkt...hahahaha...

    Kram AnkiPe

    SvaraRadera