söndag 3 februari 2013

Välja Kök:



Det här med att välja kök. 
Det kan göra vem som helst galen.

Jag skulle ju kunna bränna 
en rejäl slant på ett nytt kök. 
Men varför det liksom. 

Jag har gjort det förut. Fast det blir liksom inte
bättre för att köket kostar en halv miljon eller mer. 
Diskbänken blir kladdig och ostkanten kryper runt ändå.

Sen alla dessa val.
Platsbyggt kök - Eller inte.
Handmålade luckor - Eller inte.
Vitt kök - Eller inte.
Stenskivor - Eller inte.
Två vaskar - Eller inte.
Kaklat upp till tak - Eller inte.

Jamen ni hör ju. Jag blir galen.

- Jag har haft kök med blank granitskiva. Inte bra. Ett jädra putsande.
- Jag har haft kök med matt granitskiva. Inte bra. Ett jädra putsande.
- Jag har haft kök med träbänksiva. Inte bra. Himlans ömtåligt.
- Rostfritt. Rostfritt är bra. Rostfritt med uppdragen kant. Snyggt och tåligt.

Köksgolv. 
Gjutet betonggolv! Slipat och vaxat. Blankt och snyggt.
Coolt och trendigt. Gick inte. För tungt i för gammalt hus. 
Klinkers då! Gick inte. För tungt i för gammalt hus.

Återstår trägolv. Nya val: Vilken sorts trägolv.
Jag har haft DalaFlodas vitsåpade furuplank.
Aldrig mer. Galet ömtåligt. Jag har haft granitgolv.
Snyggt, men vääldigt hårt att gå och stå på länge.
Så trägolv igen då. Breda ekplank. Skitbra.
Ett big problema bara. Skitdyrt. 1000 fucking kronor kvadraten.
Jaha ja. Vem har sagt att bara för att man jobbar med inredning
så är valen enklare. Jag vet en väldig massa val som jag inte vill
ha av olika anledningar.

Men vad är alternativen liksom.
Vad är alternativen som jag vill ha. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar