tisdag 5 februari 2013

Den Stora Sköra Hemligheten:


En bombastisk tegelsten.


I min dator, längst in och mycket väl
undangömt för allas ögon ligger den.

Min stora sköra Hemlighet.

Ett bombastiskt tegelstensverk som jag har skrivit och hamrat på länge nu.
Trettiotre fullsmetade kapitel hittills. Trettiotre kapitel med hela min själ
alldeles utfläkt och alldeles naken på alla de där sidorna.
Långt över 300 000 tusen väl valda tangentnedslag.

Sidor som fullkomligt vibrerar av sådant man kanske inte borde skriva om.
Men det bara måste ut ur mig. Innan det äter upp mig. Jag skriver på nätterna
när ingen ser och hör.

Jag vågar dock inte skicka in denna tegelsten
till allmän beskådan hos något förlag. Tänk om
den inte blir antagen. Det mesta som skickas in
till förlagen blir ju inte antaget. Jag vet ju det.

Tänk om jag får nåt helt gruvligt på pälsen av de
däringa fina förlagen. Det kanske kommer ett refuseringsbrev
med posten som börjar med ett förminskande:

       Men lilla vän, hur kunde du få för dig
      att skicka in sån här dynga till oss.

Jag skulle ju inte orka med en sådan käftsmäll.
Min själ skulle ju gå sönder.

Ibland när jag läser något kapitel i min bombastiska Hemlighet
så tycker jag att; - Ja, men det är ju riktigt bra. Kanske skulle jag
ändå skicka iväg den. Men precis när jag ska trycka på printknappen
och få hela Hemligheten i pappersform i min hand så fegar jag ur.

Så kommer det andra dagar när självkänslan är ännu mindre på topp
då jag istället tänker, men Herregud människa vem tror du att du är?
Skulle du kunna skriva en hel bok? Nu får du väl ändå skärpa dig.

Ja, så ligger den då kvar där längst in i min dator.

Min stora sköra Hemlighet.

Ibland skäms den för sig, och kryper lite förskrämt ihop i något hörn.
Ibland blåser den lite stolt upp sig, och slår sig lite försiktigt på bröstet.

Den är ännu helt oläst
av andras ögon än mina.

Jag bara vågar inte.

5 kommentarer:

  1. Du! Vågar jag "Ta ett steg" så vågar du! :-)

    Kram på dig!
    Lina

    SvaraRadera
  2. Tack alla för er dundrande support!
    Jag har fått support i mejl.
    Jag har fått support i privata svar.
    Jag har fått svar här.
    Jag har fått svar på Facebook.
    Ni är helt fantastiska. Det är NI som kommer har gjort det om jag har någonsin ska våga.
    Det kommer vara er förtjänst om det någon gång kommer stå en bok i en bokhandel med mitt namn på. Jag kommer minnas er då.

    SvaraRadera
  3. GÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR´t!!! Skicka in den. Jag e redan nyfiken så att jag dör. Fösrta köparen har du här!
    Kram Linda I Villa Björkebo

    SvaraRadera
  4. Tack för support Linda!

    Den dag jag skickar in den och sedan kanske får den antagen, den dagen kommer delar av mitt liv ändras. Jag vet inte om jag orkar med det just nu. Jag tänker att konsekvenserna av mina skrivna bokstäver kommer kanske bli större än jag kan överblicka och hantera. Jag måste fundera och väga för och nackdelar. Det är heavy shit vi snackar om här. Jag ska tänka på det en stund till.

    SvaraRadera