torsdag 2 maj 2013

Sär-skriv-nings-kaos-et:



Men varför kan inte vuxna människor sluta särskriva.
Har de inte gått en endaste dag i skolan? Va, va, va!

Kolla in dessa särskrivningar. Jag har själv läst dem.
Både i tidningar, i reklam, på Facebook, i mejl och ja lite här
och där dyker de upp.

Det är väl ok, om man har lite bråttom eller ok om man missar nån gång.
Men kom igen nu va, så himla svårt kan det väl inte vara
ändå att: Inte Särskriva De Allra Enklaste Ord.

Läs och förundras:

Seg regering - segregering
Gammal modig - gammalmodig
Sjuk sköterska - sjuksköterska
Vinter jacka - vinterjacka
Mörk hårig kvinna - Mörkhårig kvinna 
Under byxor - Underbyxor (ett par till byxor under då kanske?).
Extra pris - Extrapris (så man betalar extra mycket då, eller?).
Snö skoter - Snöskoter
Vinter lov - vinterlov


Jag vet att jag är en riktig orddribblare. En sån som fullkomligt älskar det magiska med bokstäver. Så därför är jag väl extra känslig när mina kära små krumelurer misshandlas.

Så du som vet att du brukar misshandla mina krumelurer. Det går bra att fortsätta med det. Jag ville bara bli av med lite av min egen frustration över bokstavsmisshandeln som pågår överallt.



2 kommentarer:

  1. Jag lider med dig Carola.
    Jag tror att särskrivningen kom när folk började använda datorer att skriva med och att en del har alldeles för bråttom när de skriver.
    De knackar till mellanslaget så fort de har fått ihop ett par bokstäver och så returtangenten innan de läst igenom vad de skrivit.
    Kan även reta mig på folk som SKRIKER genom att bara använda versaler eller använder gemener genomgående i det de skriver.

    Den skrivna svenskan har blivit ett fattigt och, i viss mån, ett fult språk de senaste åren.

    SvaraRadera
  2. Hej där "Grandprix"!

    Jamen PRECIS så är det ju!
    Du tog orden ur min mun.

    Folk som skriver ett par bokstäver och så dänger de till med ett rekorderligt mellanslag. Eller det där att skriva ALLT i versaler. Det tappar ju kraft och stuns när man inte fattar hur just versaler bör användas. Eller bara skriver med gemena bokstäver. Jag bara undrar hur svårt det kan vara att sätta punkt, använda stor bokstav på rätt ställe och inte särskriva.

    Jag tjatar, förklarar, argumenterar och tjatar lite till på våra tjejer (mest tonåringen som suckar och himlar med ögonen åt nördmamma) när vi går igenom hur man använder det svenska språket.

    Härligt att vi är två i alla fall som avskyr detta utarmande av det skrivna ordet!

    Hej Hopp o Ha En Härlig Dag!

    SvaraRadera