lördag 18 maj 2013

Mammas Krogrunda:


To die for! Älskar vinkokta musslor med majo och tillbehör!!



När katten är borta
dansar råttorna på bordet.

Alltid.

Innan barnen fanns så var den där
råttdansen av ett helt annat slag.

Mer:
Tjohoo nu är man singel för en kväll!
Nu kan det hända grejer minsann!
Och det gjorde det ju ibland också.

Men nuförtiden betyder det mer:
Jag och 5-åringen går ut på
krogen och äter mat själva.

Så det gjorde vi igår.
Ystad är ju en rätt internationell stad ändå.
Här kan man ta ett glas vin med en femåring
i släptåg utan att någon ens höjer på ögonbrynen.
Nu gjorde jag inte det. Jag drack vatten. Men vi
gick ut i alla fall. Mitt vilda bordssällskap och jag.

Hon är ju rätt hemtam i krog- och restaurangmiljö denna lilla dam.
Så hon stolpar rätt in. Frågar om det finns något ledigt bord till henne
och hennes mamma! Vi blir anvisade en plats.Det är rätt fullt på alla ställen redan.
Finns det någon barnmeny som jag gillar, frågar hon oblygt servitören.
Jag vill dricka äppelmust förklarar hon sedan innan han ens hunnit fråga.

Ja, sen när då mamma njutande och vällustigt smackande suger i sig sin favvomat:
Musslor i vin tuggar Ljuvelen i sig halva sin middag innan hon tröttnar på ätandet.

Så sätter själva showen igång:

Ljuvelen hinner spotta isbitar på golvet, hon hinner pilla sig i näsan,
hon hinner snurra 1000 varv på den kuliga snurrfåtöljen, hon hinner
göra bubblor av musten så att det rinner över, hon hinner leka nypleken
med mina tomma musselskal, hon hinner prata låtsasengelska med ett
brittiskt sällskap vid bordet bredvid, hon hinner också slutligen med att
halka av stolen.

Innan mamman tar sig för pannan och känner
att det är dags att ta sin vilda unge med sig hem.

Hämtpizza är underskattat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar