söndag 4 november 2012

Oron gnager:



Byta dagis till den minsta. Leta ny mellanstadieskola till nummer mellan. Leta nytt högstadium till nummer äldst. Byta friidrottsförening till ett barn. Leta dansskola till det andra barnet. Hjälpa flickorna hitta kompisar. Få alla att trivas. Var finns det bra skolor nära.

Gör vi rätt. Alla vill. Men är det ändå rätt. Flickorna vill, men vet de egentligen vad det betyder i praktiken. Nya kompisar. Tänk om de blir mobbade.
Vi vill ju ge våra tjejer en chans att få se och få uppleva andra saker och andra städer än bara ett ställe under deras uppväxt. Men är det ändå rätt.

Jag har våldsam ångest för om vi gör våra barn en otjänst. Jag kan inte sova, jag tänker, tänker och tänker. Ibland är det så självklart. Att vi gör det enda rätta. Ger våra barn en möjlighet att bo och uppleva nya ställen. Men det finns ju också faror.

Men som den tramsiga hönsmamma jag nu är så har jag faktiskt kollat upp allt från brottsstatistiken mellan Malmö och Ystad - Malmös ligger högre förstås – till poäng på skolor och tillgång till aktiviteter. Ett rätt till flytten alltså. Men ja, det är ju fortfarande så skakigt. Gör vi verkligen rätt.

Fördel Ystad för vuxna: 
Mycket inflyttat folk. Många fria konstnärssjälar. En otroligt vacker stad. Bra potential till alla mina idéer om allt jag vill göra. Det finns liksom ingen hejd på alla mer eller mindre bra affärsidéer som seglar upp som finfina alternativ i mitt huvud. Tomas kan varva ner med jobb. Som om nu just DET skulle hända. Han är nog född med en och annan bokstavskombination den mannen. Precis som den där frun han är gift med. Hon verkar ju inte heller ha alla hönsen hemma precis.

3 kommentarer:

  1. Hav förtröstan och lita till att ni gör rätt- det kommer att bli bra ska ni se! Kram

    SvaraRadera
  2. Känner igen denna ångest så väl.. Allt blir bra tillslut..tar ca 2 år.. innan allt är på plats..värt allt jobb så långt..tack o lov att man finns där för att ge tid och fokus..Ja här är lättare att leva..
    Oron för våra barns bästa kan lamslå Carola. Mina barn har blivit världsvana och mogna i och med flytten hit. Att starta om är en chans att välja vilka kompisar och hur, det är en utmaning men de växer med den. Ja det kan gå tokigt, det finns inga garantier men om läget inte är ok där de är så vad har ni att förlora.. så var det för oss. Mitt tipps om ni flyttar är att se till att de hittar aktiviteter så att man skapar nya relationer inte bara i skolan utan även andra i sin fritid. Intressen som musik, teater, dans, skriva och skapa finns måste inte alltid vara sport. Att hitta vad dina barn gillar mest så de hittar likasinnade är viktigt. Jag tror att många föräldrar puttar in sina barn i aktiviteter som kanske inte alltid är vad barnen skulle välja och då hamnar de ändå i ett utanförskap.. Pratade med min systers äldsta om det härom veckan. Mamman en fotbolls tjej vill ju såklart att hennes dotter oxå skall spela fotboll.. som hon tycker är kul men inte på samma sätt som sin mamma. Jag hoppas att vårt lilla samtal stärkte henne att söka upp gymnastik, höjdhopps/konsthopps klubbar då hon uttrycker att det vore sååå kul. ja i en annan stad Ja lite krångel men..viktigt att lära våra barn bejaka sig själva. Detta blev långt :-) o jag spårade visst ut lite men ja.. jag känner igen mig i alla fall.
    Lycka till och hör av dig om du är i krokarna
    kramar ak

    SvaraRadera